Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Scarface76
#307434
Skulle ge mig på att renovera min bakre torkarmotor idag, när jag plockade ner ramen märkte jag snabbt att det inte var motorn det var fel på utan ramen där länkarmen går in, den hade rostat grymmt mycket p.g.a att det utanpåliggande plasthöljet hade spruckit och att det därför hade kommit in en massa vatten och skit.

glad i hågen tog jag bort allt rost, slängde på lite kopparbasta och satte tillbaka allting i bakluckan. nu till problemet jag följde min verkstads handbok till punkt , men nu verkar det som att motorn bara snurrar åt ett håll. det betyder att nu vänder inte länkarmen och går tillbaks längre utan stannar i ett läge. någon som har ett tips om vad det kan vara som har gått galet?
Senast redigerad av 1 Scarface76, redigerad totalt 0 gånger.
av TorxE14
#307468
Hej.
Om du ska ha isär det igen så passa på att smörja med nåt annat är kopparpasta på sånt som ska röra sig.
Kopparpasta = antikärvmedel = bra mot fastrostning, hopbränning, gängor men inte som smörjmedel.
Ta nåt annat (ett smörjmedel), tex Molybdensulfidfett, kullagefetteller propelleraxelfett på torkararmsaxeln.
av Scarface76
#307478
TorxE14 skrev:Hej.
Om du ska ha isär det igen så passa på att smörja med nåt annat är kopparpasta på sånt som ska röra sig.
Kopparpasta = antikärvmedel = bra mot fastrostning, hopbränning, gängor men inte som smörjmedel.
Ta nåt annat (ett smörjmedel), tex Molybdensulfidfett, kullagefetteller propelleraxelfett på torkararmsaxeln.
Tack för tipset, jag tänkte mest på att skiten hade rostat fast och därför inte funkade längre. Kopparpasta är ju precis som du säger bra mot det :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#307573
1. Vrid på tändningen.
2. Starta bakrutetorkaren och ställ omkopplaren på off så att motorn stannar i noll-läget.
3. När motorn stannat, vrider du av tändningen.
4. Lossa muttern till armen (på motoraxeln).
5. Sträck ut armen i sin fulla längd (som den sista bilden visar).
6. Montera armen (utsräckt) på motorns axel.
7. Testkör innan du monterar tillbaka inredningen... :wink:
av Scarface76
#307657
Tackar för tipsen alla, ni är fan grymma :)
Problemet löste sig med bilden och den utförliga instruktionen !

Jag såg att min länkarm inte såg ut som på bilden, det berodde på att den hade kuggat över, så jag drog tillbaks den till sin rätta position och nu funkade det perfekt.
Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]