- ons 05 aug 2009, 10:56
Det blev deras Steg 3, som sagt. Det innebär alltså byte av wastegate och chip. Laddtrycket ökas till 0,9 bar och sedan bytte jag även till ett sportfilter - mest för att det gamla var igensmolkat. Man kan lägga till deras 2,5-tumsystem också för några tusenlappar, men det gör ingen jätteskillnad, enligt dom. Möjligtvis blir det så om jag ska trimma vidare.
Den stora skillnaden är när man gasar fullt på 3an och 4an, då skjuter det på ordentligt! Jag provkörde nyligen en S60 2,5T (210 hk) och tycker nog inte att min är så väldans långt efter i draget, även om S60:n förstås var snabbare med tanke på att den är nyare och har fler kusar (219 hk enligt BSR).
Däremot har känns det att 940-modellen inte är gjord för några större krafter i originalutförande: när man drar fullt på 1an eller 2an så liksom drar sig hela karossen... Och är det något jag rekommenderar som komplement till trim så är det bromsar! Dom är helt klart underdimensionerade för 205 hk.
En annan sak jag funderade på: Många tycker att BSR är "så dyra". Jag fick 70 hk för drygt 6 000 kr - det tycker jag är riktigt billigt! Killen kunde ställa upp laddet till 0,95 men han ville hellre ha en säkerhetsmarginal, vilket jag tycker låter vettigt.
Sammantaget så är jag helnöjd! Är inte så intresserad av 0-100 km/h, men om jag ska gissa så kanske 8 sek eller nåt sånt? Helt klart godkänt för en 5 meter lång container :D
UNGEFÄRLIGT LADDTRYCK (RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL)
Lättryckare = 0,35. Fulltryckare = 0,65. BSR Steg 3 = 0,9.
Återkommer när tanken är slut för exakta bränsleuppgifter. Som det ser ut nu så har jag kört 14 mil och nålen har knappt rört sig, märligt nog... Kan bli intressant!