Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Har aldrig, och då menar jag aldrig varit med om att en motoraxel varit sned, vind eller på annat sätt i obalans vid nyleverans. Det är den viktigaste egenskapen i en motor. Man renoverar tex vilken startmotor som hällst så länge axeln är rak. Det är lager eller kol problem till 99% om en cupefläkt börjar strula :!:
av Henke3
Erico skrev:Har aldrig, och då menar jag aldrig varit med om att en motoraxel varit sned, vind eller på annat sätt i obalans vid nyleverans. Det är den viktigaste egenskapen i en motor. Man renoverar tex vilken startmotor som hällst så länge axeln är rak. Det är lager eller kol problem till 99% om en cupefläkt börjar strula :!:
Jäpp, håller med dig i fallet om fläkten börjar strula. Men alla elmotorer har en spec på max tillåten obalans samt ett max tillåtet kast/glapp på utgående axeln där du monterar fläkthjulet. Sen tillkommer fläkthjulets egen obalans samt sist men inte minst den obalans som vikten av fläkthjulet ger när det sätts på en axel som kastar.

Allt detta korrigerar man för då originalfläkten balanseras efter ihopmontering, naturligtvis med en tolerans eftersom det är fysiskt omöjligt att ta bort all obalans. Obs att glapp i axeln aldrig går att balansera bort.

En fläktmotor går inte att jämföra med en startmotor map obalans eftersom varvtalet är så mycket högre på en fläktmotor = hårdare krav på balansering.

Detta var lite teori bakom balansering, det kan hända att detta inte är ett praktiskt problem så länge man inte tar bort original balanseringsvikter.
av Kermithboy
Har du kollat me direktström från tex batteriet på fläkten så den funkar? Ja hade problem me min fläkt nyligen, de va själva kontakterna (kabelskorna) i fläkten som va glapp. Altså de kontaktstycket som man ansluter kontakten från bilen med.

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]