Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej som rubriken lyder så "blåryker" min volvo 855 -96-.
Det är b5202s 2.0 10v som sitter i, men det verkar bara vara på låga varv som den ryker, och så luktar det bensin.
Det verkar typ som att den får för mycket soppa som den inte hinner förbränna. Kan tillägga att bränsleförbrukningen ligger runt 1l/milen.
Gasar man då iväg tex så kan den ibland "hacka" iväg. Bilen har i dagsläget gått ca 22500mil det är en manuell låda i den. Vet inte när senaste servicen är gjord då jag inte har ägt den så länge. Men "blårök" känns ju aldrig bra.
Oljan ser bra ut inget oljeläckage någonstans.

Sen ett annat problem... När man ska åka iväg så hoppar bilen men det är bara på 1:ans växel.
Bilen är besiktigad 22/7 med ok avgasvärden.
Lamban är bytt för ca 2månader sedan.
Ingen motorlampa är tänd osv (har iof inte läst av felkoder)
Mvh Toker36
av *pettson*
Till att börja med kan du leta slangläckage (vacumläckage). Sen kan du ta och läsa ur felkod/koder. Du BÖR ha åtminstone en. Kan TÄNKA MEJ.. att du har fel på temperaturgivaren på insugsslangen.
*pettson* skrev:Till att börja med kan du leta slangläckage (vacumläckage). Sen kan du ta och läsa ur felkod/koder. Du BÖR ha åtminstone en. Kan TÄNKA MEJ.. att du har fel på temperaturgivaren på insugsslangen.
Tack för förslag pettson.
När jag köpte bilen var en det en som tittat på den innan och hade ryckt ut en kontakt till ena spridaren så ville han ha bilen billigare avgasreningslampan började lysa å bilen gick dåligt. vi satte i kontakten igen nollade koden med hjälp av avlyft bateripol (lampan slocknade iaf) Min fråga då är om det räcker lr om man måste in å "nolla" felet med kodavläsaren?

Det kan vara så att han pillat på en av vakumslangarna som dit gasvajern går (kommer inte på vad det heter det går iaf ut 4 st piggar därifrån som det sitter gula smala slangar i går bla till luftburken men det fattades en så den har jag pluggat igen.

Vacumläckage brukar det att ge en felkod?

Någon som vet om biltemas CR-101 OBDII felkodsläsare är något att ha?
tacksam för svar, när man inte kan något själv.
Mvh Luis
*pettson* du har nog rätt om temperaturgivaren om det är den lilla som sitter uppe på burken/slangen med ett blått koplinghuvud. När man har bilen på tomgång å drar ur kontakten så händer inte ett jota (brukar gå jävligt ogämt annars har jag för mig)
Letar å letar efter vacumläcka/or, felkod var svårare att få ut verkar vara något fel på min kontakt. Alla kablar in är iaf hela å det kommer fram ström till mätaren men sen blir det bara "no link" medelanden. något bra "felsöks tipps" kanske du som verkar vara ganska insatt? Mvh Luis
Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]

Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]