Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag lämnade in min C70 T5 -98 för en hjulinställning förra veckan.
Jag hade märkt ett konstigt ljud från höger fram sen en tid tillbaka, och misstänkte lagerljud, fastän jag själv inte kände igen ljudet som ett lagerljud. Lät mer som ett något låg emot bromsskivan eller nåt. Hjulet glappade inget heller, och ljudet förstärktes inte märkbart i kurvor.
Hur som helst, jag köpte ett lager och la i bilen när jag lämnade in den, och berättade om ljudet för verkstadskillen. Fick svaret "Inga problem, det där tar vi reda på, det löser vi."
När jag sen skulle hämta bilen 2 dagar senare stod bilen utan hjul och utan drivaxel.
Killen hade bytt lager och gjort hjulinställning, och när han sedan provkörde kom han 50 meter, sen gick inre drivknuten åt helvete.
Frågan är ju nu om det va knuten som va dålig från början, och det va därifrån ljudet kom? Eller är det så att han har inte gjort rätt när han bytt lager och skadat knuten?

Har läst detta inlägg: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... arm+haveri

Låter precis som det gått till på samma sätt med min bil? Jag har ingen lust att betala hela kalaset om det är mekanikern som har orsakat skadan.

Vad tror ni?
av *pettson*
Tja.. inre drivknuten ska inte kunna ta skada av att han byter lager. Han ska dessutom lätt kunna säga att det är fel på inre drivknuten när han lossar yttre ifrån navet. Så han har nog med största sannolikhet gjort såhär:Han har ryckt isär navet ifrån yttre drivknuten istället för att knacka på drivknutstappen, då delar sej inre knuten halvvägs. Sen har han pressat in yttre efter jobbet och dragit åt utan att rätta till inre. Sen är det bara fantastiskt att man kommer 50 meter ens..

Oddsen att det var inre som lät och det *råkade* bli så just då och där är så små att du har större chans att vinna fullt på lotto. För det skulle låtit så överdjävligt när du lämnade bilen att du inte hade vågat köra den.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]