Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan !

Hittade inget problem som va som mitt så jag startar en ny tråd.

Jag har en 945á -91á med planad 530 topp (2,5mm) och vx3 kam men nått år mysko, å har varit det ett tag.

Min tomgång år helt tycon ..... den vandrar upp å ner, upp å ner mellan 1200 - 2000 varv ...... hela tiden och sen kan den typ fastna på 2500 - 3000 varv ibland tills man gasar till lite då sjunker den till ungefär 1200 varv å sen upp å ner, upp å ner. Enstaka gånger händer det att den sjunker till 800 varv å e normal en stund men det är så sällan att man nästan får köpa en trisslott när det händer :)

Jag har bytt spjällägesgivare, lambdasond, luftmängdsmätaren, tomgångsmotorn å alla filter och oljan och kollat temperaturgivaren i toppen,
ryckt o vritt i de flesta kablarna i motor rummet. Nu är jag helt rådlös, nått måste det ju vara som ger databoxen en indikation på att den ska gasa.
Det enda jag inte har provat är att byta själva databoxen till insprutningen.

Åkte in på SBP här om veckan å fick tvåa på HC halten å det hänger säkert ihop med detta felet skulle jag gissa.

Någon som har någon idé på vad det kan vara, jag köper snart en annan bil & säljer skiten i delar för jag orkar inte med den längre.

Mvh
Niklas

Ändrat rubrik!
MVH// DDD moderator
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla tjuvluft !
testa att klämma ihop slangen till tomgångsmotorn och se om tomgången ändrar sig !
/emwtur
av Dodga
mycket tveksam till tjuvluft, men ska kolla detta.
Jag är mer inne på om det kan vara så att spridarna har tagit skada av att jag kört på E85.
Körde på E85 ett tag med en FlexiFuel inkopplad när soppan va som dyrast, men nu kör jag på vanlig BF98, tänkte om spridarna kanske hänger sig eftersom det släpper lite när man gasar till lite.
Användarvisningsbild
av emwtur
för mycket soppa ( utan mera luft) borde tända lambda-lampan och sänka tomgången
- tror mer på skit i gasspjället och/eller en tomgångskontakt som inte ger signal i så fall ....
Jag trodde inte på tjuvluft på min heller - men det var insugspackningen iallafall...

/emwtur
av Dodga
Aha, oki. Då ska jag spraya noggrannare med startgasen i kväll !
För om det suger tjyvluft så borde varvtalet skjuta i höjden med lite startgas.

Mvh N
Nu har 400ml startgas sprutats ut i motorutrymmet på diverse slangar å spridare, i princip allt som har med insugsluften mellan luftmängdsmätaren och toppen har duschats med startgas, så nån tjuvläcka är det inte tal om, å som skrivits i tidigare inlägg så är det mesta i elektronikväg bytt, det enda kvar att byta är spridarna och databoxen, det är inte bytt ....... än.

Vågar sätta en slant på att det har nått med den förhöjda HC-halten att göra.

Förslag någon .... ?! För jag är inne på att sälja´n i delar å skaffa ett annat åkedon.

Mvh N
Såg även att du kört på E85,då kan det bli lite mysko men vad jag fattar så var den inte skum när du körde på Etanol. Borde inte bero på det om du kört på bensin och fått problem senare. Övriga avgasvärden kan kanske också ge en hint. :)
Har varit ute å mekkat å mätt lite, bytte tomgångsventilen, igen, och tog de tre som jag har och provkörde med ett labbaggregat och visst funkade dom kalas, stängda vid 0 volt och fullt öppna vid 10-12 volt, kollade även över alla slanganslutningar, igen, men inget positivt resultat. Testade å mäta med en multimeter på kabeln till tomgångsmotorn och fick 12-14 volt, pendlande. Gick upp på "lagret" och letade lite å hittade en box från en B200 (en 95á 940 italienimport) inte samma slutnummer men jag testade, då vips slutade den fladdrande tomgången. Den låg nu stabilt på ca 7-800 varv, mjukt å fint :D

Men, tänk om det hade varit bra med detta, glad som en lärka hoppade jag i å ut på en provsväng, efter en urvarvning ca 4000 rpm så hängde sig tomgången igen, men nu är det så att stänger man av bilen å startat igen eller varvar till lite så blir den normal igen, alltså den lägger sig på ca 7-800 varv på tomgång.

Jag har följande teorier/funderingar:
1. Om tomgångsmotorn kärvar kan det bli så att man så småningom bränner utgången i boxen ?
2. Eftersom toppen är planad blir det mer vakum/undertryck i insuget då ? isåfall fastnar/hänger sig tomgångsmotorn ?
(iofs började detta innan planingen av toppen)

Mvh N
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..