Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av usling
Hej.
Måste man lossa övre stötdämparfästet när man byter fjädrar? Blir det för stor brytning om man bara lossar nedre fästet?
Jag har bara bytt på 240, 740, 440 och 940.
Usling
av JockeGbg
Jag har nyss bytt på min V70-99 och jag lossade aldrig övre fästet. Gick hur bra somhelst.
av JockeGbg
Ja en lite längre 18mm hylsa fick jag också inhandla på Biltema innan jag kunde gå lös på muttrarna till nedre stötdämparfästet. Kändes inte helt ok när man lossade dem trots en del rostlösare. Var lite rädd att dra gängpaj. Nu gick det bra men för säkerhets skull köpte jag 2 nya muttrar också på Volvo a 12 kr st.

Monteringen var inga större problem men jag har nu något som gnisslar lite irriterande. Hörs när man gungar bak på bilen. Var tyst innan fjäderbytet. Vet inte hur jag skall få bort det? :shock:

(Monterade sänkfjädrar från GE Motorsport)
Användarvisningsbild
av js1
Antagligen genomslagsgummit som ligger och gnider mot fjädern. Kolla om det ligger emot när bilen är nersänkt, inte upphissad.
Jag fick lossa, snurra och klydda lite med mina nya fjädrar innan de gick fritt.
av *pettson*
Man behöver inte snurra på fjädrarna om man bemödade sej med att montera dom rätt från början så att säga . I länkarmen finns det en pressad figur i botten. Den ska passa exakt i fjäderns ihopvridna del, när hållaren är ditskruvad. :wink:
Användarvisningsbild
av js1
Teori och praktik stämmer inte alltid överens. Jag noterade mycket noga hur den gamla fjädern satt monterad och satte dom nya likadant.
Allt såg bra ut i upphissat läge men när bilen sänktes ner gned den lik förbannat mot gummit, så det så :wink:
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev:Vad sa att den satt korrekt monterad innan du tog loss det?.. :wink:
Eftersom jag haft bilen sen den var ny och bakvagnen hittills varit orörd så måste jag anta att den varit rätt monterad från fabriken, fast säker kan man ju aldrig vara! :wink:

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]