Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gril power
#306861
Min fläckt har sit egna lilla liv.
Den är så här fram och tillback, kan fungera felfritt flera månader sen börjar den igen.

Alltså den lägger av, i bland bara efter några minuter man haft bilen på o i bland tar det längre tid. Vad kan det vara? Glapp eller börjar den bli dålig? Låter i bland om den.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#306901
Jag hade liknande problem. Det var lätt plocka fram fläkten. Det satt 2-3 små metallbitar på vingarna. Vet inte var dom kom ifrån, men jag tog bort dom och fläkten har fungerat bra sedan dess.
Användarvisningsbild
av coldhand
#307006
Hm, har samma problem, fläkten funkade till och från ett tag, nu har den vart död i en månad.. lagom till sommaren sådär :)
Det finns inget man kan kolla eller felsöka innan man skaffar sig en ny fläkt? nåt som kan strula till det men går att fixa?

:)
Användarvisningsbild
av Erico
#307019
coldhand skrev:Hm, har samma problem, fläkten funkade till och från ett tag, nu har den vart död i en månad.. lagom till sommaren sådär :)
Det finns inget man kan kolla eller felsöka innan man skaffar sig en ny fläkt? nåt som kan strula till det men går att fixa?

:)
Skruva lös fläkten, ta ut motorn och inspektera kolen. När dom nötts tillräkligt mycke når dom inte fram till colektorn (kontaktytan). Skulle så vara fallet byter man kol eller hela motorn. Hörde med volvo för ett par år sedan om priset: 2700:- på volvo, 799:- på Autoprts. Skilnaden var att man på Autoparts bara får motorn och på volvo får med trumman och kåpan (tror jag). I vilket fall som hälst var valet enkelt, det blev Autoparts. :-)-)
av Henke3
#307020
Nackdelen om man inte köper original med fläkthjulet är att delarna inte är balanserade ihop, vilket kan ge ett mycket störande brummande ljud , framförallt på högsta fläkthastigheten.
Om man , som Pettssson var inne på, ger fan i att ta bort original balanseringsvikter på fläkthjulet och OM mesta obalansen sitter i själva fläkthjulet så bör det funka bra även efter överflyttning av hjulet till en ny motor.
Användarvisningsbild
av Erico
#307085
Henke3 skrev:Nackdelen om man inte köper original med fläkthjulet är att delarna inte är balanserade ihop, vilket kan ge ett mycket störande brummande ljud , framförallt på högsta fläkthastigheten.
Om man , som Pettssson var inne på, ger fan i att ta bort original balanseringsvikter på fläkthjulet och OM mesta obalansen sitter i själva fläkthjulet så bör det funka bra även efter överflyttning av hjulet till en ny motor.
Motoraxeln är alltid balanserad om den inte fått sej en smäll, fläkttrumman däremot är gjord av plast och måste därför balanseras då precitionen i gjutningen inte är 100%. Alltså blir det i balans om man är försiktig när man flyttar över fläkttrumman så man inte skadar den eller pillar bort balansvikterna :!:
av Henke3
#307176
Erico skrev:
Henke3 skrev:Nackdelen om man inte köper original med fläkthjulet är att delarna inte är balanserade ihop, vilket kan ge ett mycket störande brummande ljud , framförallt på högsta fläkthastigheten.
Om man , som Pettssson var inne på, ger fan i att ta bort original balanseringsvikter på fläkthjulet och OM mesta obalansen sitter i själva fläkthjulet så bör det funka bra även efter överflyttning av hjulet till en ny motor.
Motoraxeln är alltid balanserad om den inte fått sej en smäll, fläkttrumman däremot är gjord av plast och måste därför balanseras då precitionen i gjutningen inte är 100%. Alltså blir det i balans om man är försiktig när man flyttar över fläkttrumman så man inte skadar den eller pillar bort balansvikterna :!:
Att den alltid är balanserad är en sanning med modifikation, motorn är inte så välbalanserad i sig utan finbalanseringen görs först när fläkthjulet monteras. Däremot som jag skrev tidigare så är den största obalanskällan hjulet så i de flesta fall funkar det att flytta över hjul och vikter.
torbjorn_75 skrev:ni skämtar inte eller?

hur ofta bör man balansera sin kupéfläkt, en gång om året är det lagom?
Aldrig, det sker ingen försämring av obalans förrän lagrena i motorn börjar ta slut och då är det ändå dax för byte.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]