Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hanson skrev: Kan det vara så att det är högerfoten många gånger som bestämmer slutnotan...? Och vilka är era bästa knep för att köra riktigt snålt?
Jag skulle nog säga att det alltid är högerfoten som avgör mest. Sen spelar det ju också väldigt stor roll var man kör. I stan eller landsväg.
Speciellt i stadskörning tror jag det finns en del att spara genom att hålla lite längre avstånd så man slipper bromsa i stället för att bara motorbromsa lite om framförvarande saktar ner.
Eller om man kör mot ett trafikljus och ser att det är rött är det ju ingen mening att fortsätta samma hastighet och bromsa in vid linjen. Jag brkar i stället sakta ner långt innan för att försöka tajma så att det blir grönt när jag kommer ram och på så vis slippa stanna.

Min morsa hade en 940 med 116 hK motorn vom hon körde på 0,7-0,8. Då var det lugn körning och mycket landsväg 70-90 sträckor.
Användarvisningsbild
av alex960
Ticken skrev:Hmm okej.. och vilka 7/900 har v8?

/Ticken
njaaaaaa inga orginal iallafall :lol:
Användarvisningsbild
av Hanson
Såg nu att jag räknat fel! Det var inte alls så lite som jag trodde, utan 0,83 - som vanligt ...

Nåja, får väl vara nöjd ändå. Ska till BSR i veckan och prata chip, så om det blir nåt av blir det intressant att se om det påverkar förbrukningen.
av Swec89
Har en 944 ltt 97 långkörning brukar jag ligga på runt 0.75-0.85 och då är det motorvägens hastighet +5-10km även då allt från 2-4pers i bilen plus packning.
av suecoloco
Min 745 glt med automat drog 0,88 på körning uppsala-oskarshamn, det tyckte jag var helt ok. Men blir det mycket stad så blir det strax över litern. Jag håller med föregående inlägg att det är körstilen som påverkar mest. Däcktrycket spar mycket också. Jag gick upp till 2,6 från 2,2 och tror att bara det sparade en deciliter typ.
Användarvisningsbild
av Hanson
suecoloco skrev:Min 745 glt med automat drog 0,88 på körning uppsala-oskarshamn, det tyckte jag var helt ok. Men blir det mycket stad så blir det strax över litern. Jag håller med föregående inlägg att det är körstilen som påverkar mest. Däcktrycket spar mycket också. Jag gick upp till 2,6 från 2,2 och tror att bara det sparade en deciliter typ.
När det gäller däcktryck så har jag kommit fram till att 2,6 passar bäst på min med. Jag har 16" med 55/195 runt om. Vore intressant att höra om någon kör med högre än så, och i så fall med vilka däck!
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Kör 2.8 i däcken med ett par budgetdäck av märket SAVA, motorn är en 16V på 155hk och landsväg i ca 100 kmh har jag fått ner den på ca 0.70-0.75 med jämn gas. Stadskörning cirka litern, trycker man på gasen lite mer och buskör lite så springer den upp mot 1,5 liter direkt :P
av lollan
jag körde igår från karlshamn i blekinge till falkenberg. 4pers i bilen och fel hjulinställning (drar åt höger så ända in i)

sträckan blev ca 44 mil tur o retur och det gick åt 45l genomsnittshastighet 110km/h ganska hyffsat för och vara en 965 B6304F (204hk automat) som gått 42 000mil och inte blivit servad något som helst dom senaste 3 åren =)

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]