Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Du ska inte behöva justera handbromsen, den är självjusterande. Antingen har justerskruven vibrerat upp under mittpanelen eller så är något sannolikt trasigt.
Användarvisningsbild
av bjompa
Eller så kärvar "armen" som sitter på oket, räcker att ena inte åker tillbaka riktigt så tar handbromsen långt upp.
De är bara att lägga sej under å titta, om den inte går tillbaka så får du vräka på nån klisterolja å slå tillbaka armen me en hammare, Ssen drar du upp å ner me spaken tills den börjar funka igen.
De bästa är väl att ha bilen igång när du rycker i spaken.
Användarvisningsbild
av volvo51
bjompa skrev:Eller så kärvar "armen" som sitter på oket, räcker att ena inte åker tillbaka riktigt så tar handbromsen långt upp.
De är bara att lägga sej under å titta, om den inte går tillbaka så får du vräka på nån klisterolja å slå tillbaka armen me en hammare, Ssen drar du upp å ner me spaken tills den börjar funka igen.
Om det är så långt gånget så hjälper det bara temporärt,bara att byta oket.
Användarvisningsbild
av bjompa
volvo51 skrev:
bjompa skrev:Eller så kärvar "armen" som sitter på oket, räcker att ena inte åker tillbaka riktigt så tar handbromsen långt upp.
Om det är så långt gånget så hjälper det bara temporärt,bara att byta oket.
Vadå handbromsen behöver ju bara funka en gång om året. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av bjompa
Ja har en kärring som känner till problemet, en dotter på 4 men när hon kör är ja oftast me. Är de nån anna som ska köra så har ja ju även en talförmåga.

Men, nu för tiden funkar dock handbromsen för mej, de gäller ju att använda den när man väl smort upp den.
Asså inte nödvändigt att byta oket heller.
Användarvisningsbild
av volvo51
Armen på mitt vänstra ok kärvade, jag smorde och knackade flera gånger,hjälpte en stund varje gång. Slutade med att jag bytte oket. Besiktningsmannen skiner som en sol när jag stolt visar upp mitt nya ok.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!