Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte mest på att oljan i vinkelväxel är likvärdig me oljan i växellådan, men de kanske de inte är, har inte kollat så noga vilken olja som används i växellåda! Men 75W-90 vet ja att de är i vinkelväxel.
Och att om oljan va samma i vinkelväxel/växellåda så borde de bli samma oljetemp i båda delarna
CP2 skrev:
Henke3 skrev:
CP2 skrev:Man har ingen som helst nytta av AWDn om man typ startar i uppförsbacke med tung husvagn motsv? Kunde ju vara nice med kraft på alla fyra för att få rull på ekipaget även framåt och inte bara bakåt.
Förstår inte frågan, det är klart att du har fyrhjulsdrift både framåt och bakåt.
Ja, jo, men bara 90% fram 10% bak väl?
Det är inget fast förhållande mellan moment fram och bak på ett On-Demand AWD system som Volvo använder sig av, därför varierar denna moment fördelning. Dock aldrig mer moment bak än fram eftersom bilen i grunden är framhjulsdriven.
ketto skrev:Tänkte mest på att oljan i vinkelväxel är likvärdig me oljan i växellådan, men de kanske de inte är, har inte kollat så noga vilken olja som används i växellåda! Men 75W-90 vet ja att de är i vinkelväxel.
Och att om oljan va samma i vinkelväxel/växellåda så borde de bli samma oljetemp i båda delarna
Oljan i vinkelväxeln är inte samma som den i växellådan.
Är en Castrol BOT 118+ i vinkelväxeln, hypoidolja, viskositeten kommer jag inte ihåg på rak arm.

Även om oljorna vore samma så innebär inte detta att oljetempen blir samma.
Tempen beror på många faktorer, framförallt förluster och där är vinkelväxeln sämre pga att det är en hypoidväxel, dvs att man har en glidning mellan kuggarna som skapar hög värme redan vid relativt måttliga momentuttag.
I växellådan är det vanliga cylindriska kugg som rullar mot varandra, ingen glidning.
Henke3 skrev:
ketto skrev:Tänkte mest på att oljan i vinkelväxel är likvärdig me oljan i växellådan, men de kanske de inte är, har inte kollat så noga vilken olja som används i växellåda! Men 75W-90 vet ja att de är i vinkelväxel.
Oljan i vinkelväxeln är inte samma som den i växellådan.
Är en Castrol BOT 118+ i vinkelväxeln, hypoidolja, viskositeten kommer jag inte ihåg på rak arm.

Även om oljorna vore samma så innebär inte detta att oljetempen blir samma.
Tempen beror på många faktorer, framförallt förluster och där är vinkelväxeln sämre pga att det är en hypoidväxel, dvs att man har en glidning mellan kuggarna som skapar hög värme redan vid relativt måttliga momentuttag.
I växellådan är det vanliga cylindriska kugg som rullar mot varandra, ingen glidning.
Nej, ja kom de till slut ja me, att de är totalt skilda saker mellan dom två! :mrgreen:

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]