- lör 25 jul 2009, 14:39
Hej!
Haft en tråd förut om detta men problemet kvartstår. Det är en volvo 850 GLT 1997 års.
För ca 1500 mil sen renoverades motorn, alla lager samt packboxar nya.
Blocket lämnat för honing hos en renoverare, kolvar upmätta inom tolerans.
Nya kolvringar är monterade. Toppen inlämnad för renovering.
Ventiltätningar bytta och spel kontrollerade mellan ventil/styrning.
Ny oljefälla och återanvända slangar, (tvättade rent och blåste ur med tryckluft).
Hela motorn har varit i delar och ihopsatt igen, allt noggrant utfört och rengjort.
Problemet är att motorn nu drar ca 1 liter olja på 200mil vilket jag tycker är för mycket.
Kör helsyntet ala biltema 5w40.
Nu till det intressanta, om jag lyfta oljestickan så kommer det vevhusgaser härifrån.
Som en liten skortsten blir det, sen har bilen tryckt ut lite olja vid kamaxlarna.
Oljepåfyllningslocket har det kommit olja ifrån dessutom, (bytt packning nu får se om
det hjälpet eller om det bara förvärrar problemet någon annanstanns).
En till intressant grejj är att om jag lossar slangen som går in i "insuget" så tycker jag
inte mig kunna se någon vevhusgas komma härifrån. Dock är det kladdigt runt området.
Endå satte jag dit en ny oring efter renoveringen.
Borde inte gaserna som nu kommer ut från oljestickan när den är uppe egentligen synas
vid insuget om jag lossar slangen(2st) där.???
Känns som jag har övertryck i motorn, för övrigt går bilen bra och blåryker inte.
Avgasvärdena såg prima ut hos besiktningen, väldigt låga.
Kompressionen har jag kollat med varm motor och fullgas med insprutet/gnista frånkopplat.
14,5 Bar jämnt över alla cylindrarna vilket jag tycker verkar vara bra?
Hade kompet varit dåligt hade ju gasen kunnat komma ner i vevhuset och
skapat övertryck men de känns inte som det?
Jämfört med en XC70 årsmodell 00 och där ryker det INGET vid oljestickan.
Snälla hjälp mig ! =)
Haft en tråd förut om detta men problemet kvartstår. Det är en volvo 850 GLT 1997 års.
För ca 1500 mil sen renoverades motorn, alla lager samt packboxar nya.
Blocket lämnat för honing hos en renoverare, kolvar upmätta inom tolerans.
Nya kolvringar är monterade. Toppen inlämnad för renovering.
Ventiltätningar bytta och spel kontrollerade mellan ventil/styrning.
Ny oljefälla och återanvända slangar, (tvättade rent och blåste ur med tryckluft).
Hela motorn har varit i delar och ihopsatt igen, allt noggrant utfört och rengjort.
Problemet är att motorn nu drar ca 1 liter olja på 200mil vilket jag tycker är för mycket.
Kör helsyntet ala biltema 5w40.
Nu till det intressanta, om jag lyfta oljestickan så kommer det vevhusgaser härifrån.
Som en liten skortsten blir det, sen har bilen tryckt ut lite olja vid kamaxlarna.
Oljepåfyllningslocket har det kommit olja ifrån dessutom, (bytt packning nu får se om
det hjälpet eller om det bara förvärrar problemet någon annanstanns).
En till intressant grejj är att om jag lossar slangen som går in i "insuget" så tycker jag
inte mig kunna se någon vevhusgas komma härifrån. Dock är det kladdigt runt området.
Endå satte jag dit en ny oring efter renoveringen.
Borde inte gaserna som nu kommer ut från oljestickan när den är uppe egentligen synas
vid insuget om jag lossar slangen(2st) där.???
Känns som jag har övertryck i motorn, för övrigt går bilen bra och blåryker inte.
Avgasvärdena såg prima ut hos besiktningen, väldigt låga.
Kompressionen har jag kollat med varm motor och fullgas med insprutet/gnista frånkopplat.
14,5 Bar jämnt över alla cylindrarna vilket jag tycker verkar vara bra?
Hade kompet varit dåligt hade ju gasen kunnat komma ner i vevhuset och
skapat övertryck men de känns inte som det?
Jämfört med en XC70 årsmodell 00 och där ryker det INGET vid oljestickan.
Snälla hjälp mig ! =)

- By Forz