- ons 08 jul 2009, 22:35
Hehe då ska jag berätta om mina episoder med arbetsförmedlingen :)
Började med att jag slutade gymnasiet, gick bernadotte gymnasiet då jag ville bli yrkesofficer, dock så utvecklade jag en kraftig pollenallergi under gymnasietiden vilket gjorde att jag ej fick göra lumpen och kunde därför inte fortsätta det yrkesvalet.
Mitt andra val var naturligtvis då att bli mekaniker, då detta alltid varit min största hobby. Ja klippt och skuret går till arbetsförmedlingen, säger att jag vet vad jag vill jobba med och jag söker jobb. Bra sa dom och gjorde i princip inte ett piss mer än att sa åt mig att söka jobb. Jag sökte jobb men fick inga då jag inte hade nån arbetslivserfarenhet. Gick då tillbaka till AF igen och berättade detta. Jag ville då gå på komvux och gå fordonslinjen därigenom. Dvs jag hade hela tiden en plan på hur jag ville göra. Det gick tydligen inte enligt arbetsförmedligen då för då var jag tvungen att vara 20 år. Så dom hänvisade mig till diverse praktikplatser. Själv hittade dom inte en enda praktikplats åt mig utan jag lyckades komma in på MC-huset genom en bekant. Fick ersättning genom AF under den tiden. Insåg dock snabbt att jag inte lärde mig något där utan ville till något annat ställe. Åter igen vände jag mig till AF. Gick hemma i nästan ett halvår i väntan på en ny praktikplats. AF gjorde inte ett piss. Min pappa som då kände chefen på mercedes benz lastvagnsavdelning i malmö lyckades då fixa in mig där.
Under den tiden jag gick där började jag mer och mer inse vilken otrolig brist det var på lastbilsmekaniker och att det var väldigt lätt att få jobb. Kom då i kontakt med Lernia som hade en arbetsmarknadsutbildning just för lastbilsmekaniker. Var dock tvungen att vara 20 för att börja där så jag beslöt mig för att stanna kvar den tiden tills jag fyllde 20 på mercedes då och sen komma in där.
Sagt och gjort jag fick till AF, sa att jag ville gå den arbetsmarknadsutbildningen och att jag hade prakticerat i nästan ett helt år nu. Nej det gick inte, fanns inga intagningar alls för det var stoppat. Konstigt tyckte jag då överallt jag hörde var lastbilsmeknaiker ett bristyrke? Så jag beslöt mig för att ringa till Lernias lastbilsmekanikerutbildning i kävlinge och fick där prata med läraren som hade hand om hela utbildningen. Konstigt tyckte han och sa att dom inte alls hade några intagningsstopp. Så åter igen tog jag kontakt med AF. Kommer inte exakt ihåg i detalj vad som hände härnäst men jag vet iallafall att jag lyckades bli uppskriven på intagningslistan och blev ombedd att stanna kvar på mercedes i ett par dagar tills jag fick en kallelse. 3 veckor var jag på mercedes och hade fortfarande inte fått nån kallelse. Så jag gick dit igen, blev ombedd att vänta en vecka och om dom inte hade hört av sig då skulle jag komma igen. Tog en vecka och dom hade fortfarande inte hört av sig. Gick tillbaka igen och var redigt jävla förbannad. Då visade det sig att idioten till handledare hade tagit pappaledigt och helt hade struntat i att sätta upp mig på intagningslistan!! Fick en ny handledare som direkt satte upp mig på listan när jag satt där, 4 dagar tog det sen blev jag kallad till Lernia. Efter det så fixade lernia jobb till mig efter utbildningen och har inte haft någon kontakt med AF och hoppas att jag kommer slippa det i framtiden.
AF är utan tvekan den mest inkompetenta samlingen jävla idioter som sitter på någon statlig myndighet. Dom gör INGENTING överhuvudtaget mer än att försvårar ens jobbsökande. Jag kunde haft jobb 2 år tidigare om dom hade skött sitt jobb och bara följt med mig i mina planer. Men istället fick jag vänta hela den tiden på att dom skulle strula till, klydda till och bara allmänt försvåra mitt jobbsökande.
Så mitt tips till er arbetslösa. Gå dit få A-kassa sen fixa jobb själv, blanda inte in dom idioterna i något annat.
Volvo 360 GLE -85
Volvo V40 2.0T Blackline -00
Porsche 944 Turbo -86
Porsche 944 S2 -91
Porsche 944 -85