Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Du ska ha skrivit på ett beslut där du accepterar praktiken. I Annat fall har du ingen praktik beviljad.

Gå till arbetsförmedlningen och kräv att få prata med någon annan då?
Användarvisningsbild
av Nexus
jag hämtade lapp på af och fyllde i alla uppgifter sen lämna ner den för ca 2 veckor sedan ,allt enligt vad min handledare sa.
sen måste hon ju godkänna det och skicka info till försäkringskassan men det är inte gjort utan ärendet är bara påbörjat enligt de uppgifter jag fick på telefon efter väntat 30 min.
ska ner idag och undra vad de håller på med :evil:
Användarvisningsbild
av Nexus
de hade visst slarvat bort min praktik ansökan som låg i en röd plastflik.Bra ordning de måste ha på AF :evil:
Sen att jag nu får vänta på 2-3 veckor eller längre tid på pengar från försäkringskassan p g a af har klantat till det såg han på af inte som något problem. Men vad bra då kan de ju ta mina räkningar .Tänk om det hade varit tvärt om då hade jag blivit av med a-kassan mm bara för en liten lapp som var fel eller borttappad.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det är tråkigt att de inte har bättre ordning än så.
Man får jaga dem med blåslampa för annars så verkar inget hända. :evil:
Användarvisningsbild
av Lilja
Hehe då ska jag berätta om mina episoder med arbetsförmedlingen :)
Började med att jag slutade gymnasiet, gick bernadotte gymnasiet då jag ville bli yrkesofficer, dock så utvecklade jag en kraftig pollenallergi under gymnasietiden vilket gjorde att jag ej fick göra lumpen och kunde därför inte fortsätta det yrkesvalet.
Mitt andra val var naturligtvis då att bli mekaniker, då detta alltid varit min största hobby. Ja klippt och skuret går till arbetsförmedlingen, säger att jag vet vad jag vill jobba med och jag söker jobb. Bra sa dom och gjorde i princip inte ett piss mer än att sa åt mig att söka jobb. Jag sökte jobb men fick inga då jag inte hade nån arbetslivserfarenhet. Gick då tillbaka till AF igen och berättade detta. Jag ville då gå på komvux och gå fordonslinjen därigenom. Dvs jag hade hela tiden en plan på hur jag ville göra. Det gick tydligen inte enligt arbetsförmedligen då för då var jag tvungen att vara 20 år. Så dom hänvisade mig till diverse praktikplatser. Själv hittade dom inte en enda praktikplats åt mig utan jag lyckades komma in på MC-huset genom en bekant. Fick ersättning genom AF under den tiden. Insåg dock snabbt att jag inte lärde mig något där utan ville till något annat ställe. Åter igen vände jag mig till AF. Gick hemma i nästan ett halvår i väntan på en ny praktikplats. AF gjorde inte ett piss. Min pappa som då kände chefen på mercedes benz lastvagnsavdelning i malmö lyckades då fixa in mig där.
Under den tiden jag gick där började jag mer och mer inse vilken otrolig brist det var på lastbilsmekaniker och att det var väldigt lätt att få jobb. Kom då i kontakt med Lernia som hade en arbetsmarknadsutbildning just för lastbilsmekaniker. Var dock tvungen att vara 20 för att börja där så jag beslöt mig för att stanna kvar den tiden tills jag fyllde 20 på mercedes då och sen komma in där.
Sagt och gjort jag fick till AF, sa att jag ville gå den arbetsmarknadsutbildningen och att jag hade prakticerat i nästan ett helt år nu. Nej det gick inte, fanns inga intagningar alls för det var stoppat. Konstigt tyckte jag då överallt jag hörde var lastbilsmeknaiker ett bristyrke? Så jag beslöt mig för att ringa till Lernias lastbilsmekanikerutbildning i kävlinge och fick där prata med läraren som hade hand om hela utbildningen. Konstigt tyckte han och sa att dom inte alls hade några intagningsstopp. Så åter igen tog jag kontakt med AF. Kommer inte exakt ihåg i detalj vad som hände härnäst men jag vet iallafall att jag lyckades bli uppskriven på intagningslistan och blev ombedd att stanna kvar på mercedes i ett par dagar tills jag fick en kallelse. 3 veckor var jag på mercedes och hade fortfarande inte fått nån kallelse. Så jag gick dit igen, blev ombedd att vänta en vecka och om dom inte hade hört av sig då skulle jag komma igen. Tog en vecka och dom hade fortfarande inte hört av sig. Gick tillbaka igen och var redigt jävla förbannad. Då visade det sig att idioten till handledare hade tagit pappaledigt och helt hade struntat i att sätta upp mig på intagningslistan!! Fick en ny handledare som direkt satte upp mig på listan när jag satt där, 4 dagar tog det sen blev jag kallad till Lernia. Efter det så fixade lernia jobb till mig efter utbildningen och har inte haft någon kontakt med AF och hoppas att jag kommer slippa det i framtiden.

AF är utan tvekan den mest inkompetenta samlingen jävla idioter som sitter på någon statlig myndighet. Dom gör INGENTING överhuvudtaget mer än att försvårar ens jobbsökande. Jag kunde haft jobb 2 år tidigare om dom hade skött sitt jobb och bara följt med mig i mina planer. Men istället fick jag vänta hela den tiden på att dom skulle strula till, klydda till och bara allmänt försvåra mitt jobbsökande.

Så mitt tips till er arbetslösa. Gå dit få A-kassa sen fixa jobb själv, blanda inte in dom idioterna i något annat.
Användarvisningsbild
av Nexus
fick hemskickad en ny lapp .Exakt lika dan som den förra bara att de måste ha orginalet.Jag var ju så smart som tog kopia på den förra så han kunde skriva av och sen skicka lappen som jag måste skriva på igen och lämna ner.
Ska påpeka på måndag att SLARVA FÖR FAN INTE BORT DENNA OXÅ :-(O)
Den andra ligger säkert i lådan hos min handledare som är på semester och sket i göra klart min ansökan.
Ska be om få en ny handledare som är där någon gång!!!!
:evil:

OT: Välkommen tillbaka in i värmen Lilja. vol:-)
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu ger jag fan snart upp allt som har med af att göra. Fixade ju praktik till mig själv. Och man fick ha det i max 6 månader enligt mail från AF där de uppmanade att skaffa en praktikplatts.
Så idag var jag och de stämplade lappen till f-kassan och då frågade jag hur man gör om jag får 3 månader till för vi skrev bara på 3 mån till att börja med.(vet ej hur nystartade företaget går) Men då hade idioten på AF skrivit mig som "prova på praktik" och det får man max ha i 3 månader. Och deras beslut går inte ändra på :evil:
Har man kommit överens om 6 månader så ska fan det gälla oxå.
Ursäkta om jag svär men blir så förbannad på deras inkompetens.
Snart tillbaka på a-kassan och då kan af ta sina krav och köra upp någonstans :evil:
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Och än så länge har jag bara god erfarenhet! Tog studenten i Juni (2009) Skrev in mig på AF, gick på två gruppmöten. Fick sedan lapp i lådan om att ett företag skulle hålla möte hos AFs kontor. Jag gick dit, lyssnade. Sedan var det också Jobbintervjuer! vi var c:a 60 st i alla åldrar. Av dessa 60 anställdes 16 st, som Brandskyddskontrollanter på forsmark kärnkraftverk under revisionen (3 månander). Mycket bra lön under tiden jag var anställd. Sedan var revisionen slut och jag har gått arbetslös sen slutet av November. Få väl se om det poppar upp nåt, har sökt lite allt möjligt. Tycker det än så länge har vart trevligt folk på AF. 8)
av llesrof
Arbetsförnedringen heter det. Blir man inte knäckt av att bli av med sitt arbete så ser AF till att fixa det. Sist jag var arbetssökande (jag blir det snart igen) insåg jag vilken Kafka-inspirerad instutition de är. De tvekar inte en sekund på att klumpa ihop välutbildade för detta IT-konsulter med hopplösa fall som står och kedjeröker utanför AF:s entré i väntan på något informationsmöte. Jag lärde mig kvickt att flyta med systemet istället för att motarbeta det. Tycka kunde jag göra hemma. Detta funkade och den bästa hjälp jag fick av AF var just att de inte lade sig i. Jag hade min erfarenhet och kunskap och de ansåg att jag skötte mig bäst själv. Det tackar jag dem för. Då och då fick jag höra av mig och med några månaders intervall fick jag gå ned och prata med dem.

AF är ett skämt och ett kontrollorgan som misstro sina klienter och utgår från att alla vill fuska. De stora problemen uppstår när folk kommer dit och redan från början har en taskit attityd mot AF och mer än gärna visar den. De som arbetar på AF är förmodligen bakbundna av alla regler som gäller och som sätter käppar i hjulen för klienterna. Klienterna å sin sida har ju sina visioner och tror att AF bara behöver knäppa med fingrarna för att fixa dem en utbildning inom vad som helst och när de inte gör det så måste det ju bara vara för att jävlas med klienten, eller hur? AF är skit och folk visar det när de kommer dit vilket leder till en ond spiral. Flyt med systemet, motarbeta det inte.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]