Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av killroy79
Har en V70-00 classic, som kompressorn krånglar på.tänkte försöka med att schima och göra detta själv då inga firmor vill göra det,bara byta kompressor.är ju dyrt att byta! Ville bara kolla om det funkar bra att göra det? inga risker? och ska man byta ut magneterna oxå? vill inte göra massa onödigt jobb om det än då inte funkar en längre tid.

Bor i mariestad, tacksam för svar!
av xlarge
Om du behöver tömma/fylla systemet fixar jag detta till ett lågt pris!
av sssljo
Gjorde detta på min v70 99 härom veckan. Och är det problemet så fixar du det själv. Har du provat att trycka till plattan med ett plaströr eller dylikt, för att få plattan att greppa?
av killroy79
sssljo skrev:Gjorde detta på min v70 99 härom veckan. Och är det problemet så fixar du det själv. Har du provat att trycka till plattan med ett plaströr eller dylikt, för att få plattan att greppa?

Har inte provat det, får göra det. men det blir nog schimning till helgen=)
Användarvisningsbild
av emwtur
har du mätt upp spelet med ett bladmått ?
om kompressorn bara drar när den är kall så brukar det vara typiskt att spelet är får stort,
man kan trycka mot centrum med en träpinne - drar kompressorn då så är det säkert en shimsning som behövs.
/emwtur
av sssljo
killroy79 skrev:
sssljo skrev:Gjorde detta på min v70 99 härom veckan. Och är det problemet så fixar du det själv. Har du provat att trycka till plattan med ett plaströr eller dylikt, för att få plattan att greppa?

Har inte provat det, får göra det. men det blir nog schimning till helgen=)
Kan bara rekommendera att du får upp bilen på en lyft. Jag gjorde detta ingrepp utan att behöva lossa rem, vattenpump eller servo. Men jag hade inte fixat detta uppifrån. Lycka till.
av sami1
Har chimsat min V70 99:a glt häromdagen...Gjorde följande.

-Lossade inget förutom plastkåpan under motorn.

- Lade mig på gräset i solen och kom åt kompressorn underifrån.

-Tog bort 13mm bulten i mitten på plattan.. höll emot den med ngt så den ej snurra när ja lossa..

-Tog 3st m5 bultar med 8mm skallar till att använda som avdragare. Pilla dit bultarna och spännde jämt tills plattan släppte. testa o bänd försikligt ibland så ser du om den e på gång.. Pilligt men såhär efteråt värt det! (fast 8mm ring-nyckel med spärrfunktion är att föredra!!)

-plockade bort ett par chims och de tre bultar jag satt dit.

-Pillade tillbaka och spännde åt plattan igen, såg sedan till så den snurra fritt utan o skrapa i..

-Sedan har jag klockren kyla i bilen igen!

-Tog ca 3 timmar av min dyrbara semestertid.. Men 2-3 öl och sol gjorde det lättare.. :-)-)

Good luck!
av killroy79
Hej! Nu är arbetet avslutat, och AC funkar perfekt=)
Tog ca 2 timmar,och var inga större problem.
Tacker för råd och tips!!

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]