Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
#305411
Hejsan

Har vart ute och kollat lite på motorer till 850!

Tänkte slänga i en t5 men det finns ett par st olika modeller av just denna T5:an

Vilken är den bästa... Hoppas ni förstår..
Hade tänkt bygga om min 850 GLT Sedan. Just nu sitter 10 ventlilaren i, och automat. Och hade tänkt t5 och manuell låda.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#305422
En glt med 10V..???

2,3:an är ju att föredra, men vilken version av den beror ju lite på vad man tänkt göra och vad plånbok och mekvana säger. Det är liksom inte riktigt bara att banka i en turbomaskin. Speciellt inte om du tänkt att det ska gå att besikta? Och är den inreggad efter 1/1 -93 så blir det ett jäkla jobb att få igenom den. Förutom själva motorn (och grejjer runtikring) så lär du ju även ha kabelhärvan.
av Uthil
#305427
Så du menar alltså att smidigaste sättet är att hitta en med 2.3 liters maskin som redan sitter i och börja den vägen. för att slippa allt bes krångel, Men varför ska den inte gå igenom för? Det är klart att man måste krångla med typ besiktning, men ett bygge är ju ett bygge eller?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
#305430
Du bör nog ta en titt här först innan du sätter dina planer i verket (om du har tänkt att fortsätta använda bilen på gatan vill säga).
http://www.sfro.com/avgasrening.html

Om din bil är reggad 1993 eller senare kommer du att behöva ett intyg från Volvo - som dom aldrig kommer att skriva.

Om din bil är reggad före 1993 finns det en mikroskopisk chans att det kanske kan gå, som ombyggt fordon, men det är en helt annan historia.

Så det absolut enklaste är att köpa en bil med turbomotor i från början.
Användarvisningsbild
av Nexus
#305440
För att motorbytet ska vara möjligt att genomföra lagligt så måste du byta så mycket att bilen kan klassas som ombyggt fordon.Det betyder att du måste byta minst motor och vxllåda/slutväxel och HELA bromssystemet.
SFRO besiktning kostar 4000:- reg bes ca 1000 .
Så det är brukar vara mycket enklare och smartare att köpa en 850 turbo än att försöka bygga något själv som volvo redan har gjort.
av Uthil
#305460
Ok! Låter som en rolig historia.. Men det är en gammal polisbil, som det satt en gammal t5 motor i 20 ventilare, men det skar och böts till en 10 ventilare personbil, för bättre bränsle ekonomi, för 6 års sen. Det var bara därför jag tänkte. För den måste ju ha reggats för en turbo matad t5 från början?
av *pettson*
#305501
Volvo skriver helt enkelt inga intyg. Dom har inte gjort det dom senaste 15 åren eller nåt. Varför skulle dom göra ett undantag endast för dej?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#305522
Uthil skrev:Men det är en gammal polisbil, som det satt en gammal t5 motor i 20 ventilare, men det skar och böts till en 10 ventilare personbil, för bättre bränsle ekonomi, för 6 års sen. Det var bara därför jag tänkte. För den måste ju ha reggats för en turbo matad t5 från början?
Bara att kolla vad det står för effekt i pappren. Står det 166kW så är den reggad med turbomaskin.
kebabpizza skrev:Om din bil är reggad före 1993 finns det en mikroskopisk chans att det kanske kan gå, som ombyggt fordon, men det är en helt annan historia.

Så det absolut enklaste är att köpa en bil med turbomotor i från början.
Är den reggad före 1/1 -93 så behöver man inte ens typa om den till ett ombyggt fordon. I med drivlinan + sprut från en turbo och in och regga om "som vanligt". Dessutom är inte intyget som volvo ska skriva ut som de inte gör det knepigaste nå längre. Det riktigt trökiga är körcykelpriovet man måste göra på bilar inreggade efter 1/1 -93. Ett test som normalt sett är förbehållet biltillverkare och som kostar i runda slängar 50.000:-
av Uthil
#305627
Ok! Låter coolt.. Men varför blev pettson irriterad.. Jag har inte sagt något om något undantag..

Aja Kanske lättare och köpa en som redan är förseglad med turbo, och sen börja bygga!

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]