Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antikonev
Hej!

Någon som har någon susning? Bilen går kanonjämt o fint, drar ca: 0,9 - 0,95, MEN!! Vid belastning, t.ex motförslut, känns det när man gasar som att den inte orkar något alls, bilen är jätteslö, inga felkoder finns. Jag har fått för mig att det kan vara något med gasspjället, är jag ute o cyklar? För det känns som att den går lite olika/bättre om man "laborerar" med gaspedalen lite när den är som slöast.
av *pettson*
Vi tror att bilen är jättestark.. ända tills du orkar tala om vilken bilmodell (gl,s,se,glt osv) eller motormodell vi pratar om. :wink:
av antikonev
*pettson* skrev:Vi tror att bilen är jättestark.. ända tills du orkar tala om vilken bilmodell (gl,s,se,glt osv) eller motormodell vi pratar om. :wink:
Ja just det, en 2,5 10ventiler, 140 hk, årsmodel 94:a, B5252S tror jag att det stod också, behövs det mera uppgifter ??
av DannePe
Kolla om klaffen till förvärmningen öppnar ordentligt dvs vid varm motor så ska den inte suga varm luft från grenröret.
Du kan även prova med att plocka bort förvärmningen o provköra.

Hade en 855a som firmabil ett tag med defekt förvärmning, den var pigg när den var kall men blev bara slöare o slöare med stigande motortemp.
Förvärmningen var boven.
av *pettson*
Nu ska vi se.. 144hk på 1500kg bil gör inte nåt racermonster. Särskilt inte i uppförsbacke, motorn är inte heller särskilt pigg på höga varv då det är just en 10 ventilare.. Bränsleförbrukningen tyder på att allt är bra i övrigt.
Men du har ju en 1994 års modell så då kan du ju läsa ur ev felkoder själv.
För har du ett spjällproblem (potentiometerproblem) så lär bilen satt felkod på detta. :wink:
av antikonev
DannePe skrev:Kolla om klaffen till förvärmningen öppnar ordentligt dvs vid varm motor så ska den inte suga varm luft från grenröret.
Du kan även prova med att plocka bort förvärmningen o provköra.

Hade en 855a som firmabil ett tag med defekt förvärmning, den var pigg när den var kall men blev bara slöare o slöare med stigande motortemp.
Förvärmningen var boven.
Tack för tipset, ska prova det.
av antikonev
*pettson* skrev:Nu ska vi se.. 144hk på 1500kg bil gör inte nåt racermonster. Särskilt inte i uppförsbacke, motorn är inte heller särskilt pigg på höga varv då det är just en 10 ventilare.. Bränsleförbrukningen tyder på att allt är bra i övrigt.
Men du har ju en 1994 års modell så då kan du ju läsa ur ev felkoder själv.
För har du ett spjällproblem (potentiometerproblem) så lär bilen satt felkod på detta. :wink:

Jag får kolla felkoder igen, fick inga felkoder när jag provade förut. Nää det är inget fartmonster, men den här är "ovanligt" slö, jag har kört andra 850:or med samma motorer och det är STOR skillnad, så något konstigt är det, tyvärr!
av *pettson*
tja två saker att kolla då..

1/ står kamremmen rätt?..
2/ hur mår katalysatorn? kan den vara täppt?
av icemania
jag har samma motor i min och jag tycker min är väldigt stark och drar bra i uppförslut!! jag kan ligg apå 5:an och trycka och han drar finnt!! inget super drag men han segar ju inte (beror ju givetvis på vad det är för backe!!)
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]