Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanson
(Håller fortfarande på och lär mig forumet, så är jag helt vilse får ni skälla på mig och gärna hänvisa mig till befintlig tråd, jag har dock inte hittat någon likande.)

FRÅGA
Tänkte få lite mer knuff i min 940 Ltt från -97 och vill helt enkelt veta vad ni andra tycker - är det värt pengarna att gå till BSR och få deras Steg 2? Priset anges till 4300 kr och sen står det att det tillkommer 1500 kr för "insjustering av laddtryck". Det skulle alltså innebära 5800 kr för att få cirka 205 hk. Man kan även köpa till en hel del options som tex sport flow-avgasstystem, opti flow-filter m.m. Är detta något jag måste köpa till eller klarar jag mig ändå?

Som den är nu är det en Ltt+ och det är gjort på Volvo som ny, enligt förra ägaren. Det är väl en överdrift att kalla den för snabb... men den är hyfsat stark i det nedre registret. Enligt mina uppgifter ska det göra ca 30 hk extra, men det tror jag inte!

Jag är en varsam förare och vill inte ha nåt trim som riskerar motorproblem, däremot lite mer knuff vid omkörningar etc.

Är verkligen tacksam för vettiga svar och era erfarenheter, för just den här biten har jag noll koll på. Man vill ju gärna veta vad man kan vänta sig för summan man ändå lägger ut.

(en plusfråga om någon vet: exakt vad innebär plus(+)tecknet och vad är det som då gjorts med bilen?)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Måste och måste men de rekomenderar väl att du köper avgassystem och filter när du chippar. :roll:
Men du får vara beredd på att det kommer att låta lite mer än med originalprylarna.
Håller gör det säkert, det är ju inga monstereffekter vi pratar om här ifos så får ju turbon jobba lite hårdare men mycket beror på körsättet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... turbo+plus
Användarvisningsbild
av Hanson
Ok, men då hamnar man ju på en bit över 10.000 kr istället. Spontant tycker jag att det låter lite mycket ... Och precis som du skriver så kommer det säkert att låta lite mer. Det gillar jag inte alls! Fan, det är svårt att få exakt som man vill = mycket effekt för liten peng utan att det märks eller hörs :D

Tack för länken Fluffen
av Akvaristen
Leta beg. chip. Vikingchip ecomax(ett mkt bra å billigt chip har jag förstått) fick jag för en tusing på blocket, vänta tills något kommer upp. Var noga med att numret på chipet passar din numret på din box. wastegateklockan kan lämna till turbomekk så bygger han om den för 400-500 kr inkl. frakt. (proffsarbete med kvitto!) Trycket ställer du in själv med en laddtrycksklocka från BSR eller biltema(200-300kr) jag kör 1,3 bars tryck.

Jag köpte low-flow rf avgassystem på BSR + sportLuftfilter. Vet inte om det var nödvändigt, men jag skulle ändå byta.

Bilen går normalt till turbon kickar in. Då går den som tusan: Burnout på asfalt, 200km/h på väg eller säkra och fina omkörningar eller vad man nu vill göra.
av 940 Turbo
jag köpte bsr kopia chipp på blocket för 1000 kr och då fick jag med ett chipp till guldboxen har funkat kanon för mig bägge chippen. sen går det nog att få upp ditt laddtryck med bara en pysventil så slipper man byta wastgaten också man kan ju börja med att testa en pysventil och se hur högt ladd du får. sen har jag bsr sportluftfilter på men det är knappt märkbart på effekten bara att den låter goare :) sen avgassystem gör ju en del men orginal funkar rätt bra också.
Användarvisningsbild
av Ticken
Köp dig en tryckklocka som annars sitter på fulltryckaren, då laddar du 0,65 istället för 0.35 som du gör nu.
Ca 30hk ökning och inget mera slitage på bilen, kommer inte låta nått mer heller.

Såvitt jag vet så jobbar turbo+en vid fullgas eller varv över 3700 och då höjer den laddet till 0,9 och flåsar in en massa mera soppa..

/Ticken
Användarvisningsbild
av Hanson
Ok, det var faktiskt en hel del värdefulla svar. Lite att tänka på innan jag bokar en BSR-tid, tror jag... Att prova en tryck-klocka från en fulltryckare låter som en intressant idé, inte hört det förut.
av Akvaristen
Hmm, ja då ska ju hitta å köpa en tryckklocka från en fulltryckare...tittar man på bilreservdelar på nätet så kostar de ju runt en femhundring..om skrothandlarna gjort sig mödan att skilja på tryckklockan till en LTT och en FT. Jag har i och för sig för mig att tryckklockan till en FT är ställbar...i alla fall ska den ligga på 0.6 bar från fabrik.

Lämnar du bort tryckklockan för ombyggnad till tex. turbomeck så får du ju, för samma pris, en ställbar klocka som du kan ställa hur du vill(chipet begränsar hur mkt man kan ladda), En tryckklocka som funkar tycker jag är en väl investerad peng. Du får i så fall köra utan turbo en vecka eller så.
Användarvisningsbild
av Ticken
I övrigt tycker jag att du tar å surfar in på bsr igen, bra grejjer. visseligen dyrt med bra kvalitet.

köp deras tryckklocka där, och istället för att hålla på med gängade stag (som e bökigt när den väl sitter på plats) föreslår jag att du skaffar en pysventil å pyser upp trycket med.

MEN. orginal med din LTT så laddar du 0,35 har jag för mig. Fulltryckaren laddar 0,65. Det enda som skiljer motorerna åt i övrigt är tryckklockorna.
Så, att pysa upp eller byta tryckklockan som ger ett ladd högre än typ 0,7 är inget jag rekomenderar utan att chippa pga av att då kommer det att börja spika å gå skitdåligt bara.

För att svara på ditt första inlägg i tråden så tror jag du skulle bli nöjd med att "bygga om" till fulltryckare, dvs byta tryckklocka.

/Ticken

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]