Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppson
tjenare nu har jag börjat fundera över ett nytt bilköp jag vill har en 850 t5 chippad/trimmad

http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... w=3&last=1
typ denna

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_8 ... ?ca=11&w=3
eller denna

är det någt särskillt jag måste veta om körningen med en sådan bil för sm jag förståt det är det ett JÄ*** tryck i dom, eller någe annat jag har alldrig ägt en bil med så mycket kräm i så laddning, körning allmänt underhåll vad som hellst som behövs tänkas på, helst körningen då :wink:

thx
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Rubriken förtydligad.
av *pettson*
Hoppas du inte ger en slant över 40k då? (första annonsen) Bilen verkar fin men en 850 är inte värd guld. Och det som är gjort verkar inte heller det vara värt guld? Särkskilt inte med en turbo som är väck? Att det finns kvitton på 80-100.000 på en trimmad bil är totalt ointressant, det som beskrivs om bilen i annonserna betingar inte ens 35.000 i kvitton på delar. Det betyder att det är kvitton på jobb som är utförda på verkstad. Vad nån valt att betala på en verkstad för timpenningen av reparationer/åtgärder/trimning lär inte höja en bils egenvärde om man nu inte vill gödsla med pengar.

I övrigt får du nog fråga bilägaren om hur den ska köras. Är den normaltrimmad så går den att köra precis som vanligt tills dess att du önskar pressa ned foten. DÅ väser det och du får hålla dej i.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Om man tar dem 3 du kikat på så va det gäller den första så är det ju frågan om vad det sitter för turbo på den, att byta ut den om det är ett lite finare raceaggregat kan ju gå loss på 10-15.000:- utan bekymmer.
Den andra så är jag fundersam på stakarna, är det standard vevstakar så får man va beredd på att dem kan vika sig. Det där steget brukar innebära att man bygger bort original magnetventil mot en pysventil, vilket är bra för att få upp trycket fort. Nackdelen med det är att det dödar vevstakar i första hand. Är dem däremot bytt mot h-profil är det ingen fara.
av jeppson
nej den första blir det nog inte hehe det verkar vara lite mycket tjafs med den för det priset hehe.
men så det borde sitta hprofil vevstakar på en trimmd t5:a?? det är en grejj man borde fråga?

och om det inte gör det borde man byta till det antr jag, och det kostar ju endel det med
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det beror lite på trimgraden, men stakarna är kända för att vara klena, och det är ju klart fördelaktigt om stakarna är bytta. Det är yttsrst sällan det inträffar men det finns ett fåtal fall där stakarna kröts på bilar sonm inte ens varit chipade. Och med chip så ökar risken. Men å andra sidan finns det folk som plockt ut mer än vad som generellt är ansett som gränsen för vad dem klarar. Men då rör det sig om specifikt byggda maskiner.

Ett stakbyte om man inte borrar och donar samtidigt gör man för strax över 10.000 om man gör jobbet själv.
av *pettson*
En nedsmogad 350.. listad i samma rad som POWER?... ne... det är att häda ändå. :roll:
av jeppson
jo jag har hört det för men, det är klart pajjar dom får man la byta dom hehe. nej men det e nog bäst om dom byts innan och om det är gjort innan så är det ju bara bra . och ja du en pontiac är inte direkt vad jag är ute efter 850 är som det känns det enda valet vi har haft en sådan förut o jag måste säga att det är en av de bästa jag haft
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]