PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PelleH
#305139
Tjena

Har fått tag i ett litet projekt som har stått i 3 till 5 år. Ska motionera bromsarna o köra den på besiktningen så man får sig en inköpslista o se om det är värt att fixa.

Men vill bara nu för roligt kolla hur man får lös instrumentpanelen för vill inte dit o bryta sönder nått i onödan. Ska kolla om man kan få tankmätaren o fungera. Någon som kanske vet varför den inte ens reagerar då man startar?

Tack på förhan / P
av Amarace
#305148
Om den inte fungerar är det tre saker som kan vara fel:
1. Givaren i tanken (oftast den som gett upp, lindningen har gått av)
2. Kabeln mellan givare och instrument är av/ingen kontakt
3. Mätaren är trasig
(sen finns fyra, då är det spänningsregulatorn till instrumentet som gett upp, men då skulle även tempmätaren vara död).

Så börja med att jorda kabeln som går till givaren i tanken i bagaget med tändningne på, rör mätaren på sig då är det givaren, om inte har du nåt av dom andra felen.

Att ta loss instrumenthuset är relativt enkelt, underlättar med borttagen ratt och övre rattkåpa samt att ta loss fläktströmbrytaren.
Sen sitter det i två plastmuttrar, en på vardera sidan, samt hastighetsmätarvajern. När du lossat det lirkar du det så att du vänder det ett kvarts varv med framsidan neråt, ta loss kabelanslutningarna och ta ut det. (underlättar om man för instrumentet åt höger och sedan tar ut det).
Användarvisningsbild
av PelleH
#305803
Har inte hunnit med o kolla detta då nu ett bromsrör sa upp sig :P
Men hur får man ut själva panelen? Är de bara o bryta ut den? Sitter den bara i några klips? Som sagt vill inte bryta sönder så frågar istället :)
av Amarace
#305821
Om du läser det jag skrev igen så står det där hur man får loss det :)
Att ta loss instrumenthuset är relativt enkelt, underlättar med borttagen ratt och övre rattkåpa samt att ta loss fläktströmbrytaren.
Sen sitter det i två plastmuttrar, en på vardera sidan, samt hastighetsmätarvajern. När du lossat det lirkar du det så att du vänder det ett kvarts varv med framsidan neråt, ta loss kabelanslutningarna och ta ut det. (underlättar om man för instrumentet åt höger och sedan tar ut det).
Användarvisningsbild
av PelleH
#317254
Hej igen. Fick mätaren att fungera iaf. Med den enkla lösningen att tanka hehe. Gissar på att den satt fast lite efter alla dessa år. O den är för övrigt besiktigad o klar för 2 år till på våra vägar
Tack för hjälpen

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Hej! 6f9d52e1-a345-4c34-aa31-f8629f146849.jpg […]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]