Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tingen
Har en s70 97 GLT automat som funkar fint dom första växlingarna när jag kör men efter en stund så börjar den hacka och vandra upp och ner i varvtal mellan typ 1000-5000 rpm och då börjar även växlarna att pendla mellan 2 och uppåt det händer aldrig på 1an.
Om jag då stannar och lägger i N och håller mototrn på 3000 så pendlar den men om jag lägger i D och trampar på bromsen så är den konstant.
Har bytt bränsle filter och soppa pump och gjort rent vevhus vent,bytt alla vacumslangar efter det så gjorde vi en felsök på Volvo och dom fatta inget mer än jag kunde prova att spola lådan,har nu spolat med 20 liter och ingen skillnad.
Luft massen har jag inte bytt men om jag tar av kontakten så dör motorn efter en stund
Jag har fått för mig att växellådans styr box hänger ihop med motorns på nåt sätt men inte säker
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dags att kolla över tomgångsmotorn kanske? Styrboxen till lådan hämtar viss information från motorn styrbox.
av tingen
Marlboroman skrev:Dags att kolla över tomgångsmotorn kanske? Styrboxen till lådan hämtar viss information från motorn styrbox.
Tomgången är det inge fel på.
Idag kollade jag luftmassen med en ny och den är inget fel på,samma fel med en ny vad jag tror är att den främre lambda sonden är kass eller hela katten för om jag tar av kabeln till sonden så märks ingen skillnad vad jag inte är säker på är om det ska märkas skillnad och varför beter sig lådan så konstigt.
När man är på en verkstad så tar dom ut fel koder men jag skulle vilja kunna experimentera med olika fel för att kolla vad det är och det kommer att kosta skjortan på volvo,,,nån som vet var man kan skaffa en egen ODB2 kabel.
av tingen
Har bytt lambda sonderna med en polare och ingen skillnad har även tagit ut felkoder och det va en 4-5 sidor med koder.
Enda sättet att få bilen att gå är om jag tar bort sensorn vid gas spjället.....då går den hur bra som helst vad som är lite oroande är att växelådan lever sitt eget liv,,det blinkar en gul pil på instrumenten hela tiden och ibland vill den inte växla.
Kan det va så att själva program varan har fått fnatt på nått sätt den stod utan batteri i ca 3 veckor i väntan på en ny generator och går det att ladda in en ny.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
tingen skrev:Enda sättet att få bilen att gå är om jag tar bort sensorn vid gas spjället.....då går den hur bra som helst vad som är lite oroande är att växelådan lever sitt eget liv,,det blinkar en gul pil på instrumenten hela tiden och ibland vill den inte växla.
Då kan det ju vara som så att spjällägesgivaren sagt upp sig. Det skulle kunna förklara variationerna i varvtal, och jag har för mig men ska inte svära på att automaten har spjällöppningen som en sina styrparametrar.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]