Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2,4t awd -99
Ojoj, jag skulle sladda och testa awd i en lerig uppförsbacke nyss. När jag skulle därifrån så gasade jag på lite för att sladda och körde över en vattenpöl. Nu började det skorra och leva om duktigt framifrån.
Ljudet är hastighetsberoende och har inte något med motor varv talet att göra eller om jag frikopplar.
Jag ska ta min lediga semesterdag i morgon till att åka till jobbet och kolla på det, men vad ska jag leta efter? Är det någon som vet vad det skulle kunna vara för fel?
Jag ska också tillägga att jag körde inte speciellt fort och inte heller stenhårt. Jag körde på ettan så jag kom inte på bred häng i 70 över något gupp.
mvh
Senast redigerad av 1 kaffe_koppen, redigerad totalt 0 gånger.
Kan ju vara hylsan mellan lådan och vinkelväxeln som har gett sig men tror inte att det skulle ge oljud framifrån utan mer underfrån.
AWD:n klarar att sladda med för det gör jag varje vinter... så jävla kul att provocera bilen och känna AWD:n arbeta för fullt :lol:. Och enligt en kunnig volvo nörd så är det inget problem bara man inte gör det under en längre sammanhängande tid. Det finns en förbaskad duktig kille på forumet som verkar vara otroligt kunnig på volvos AWD..... förhoppningsvis så kommenterar han ditt inlägg
kaffe_koppen skrev:Nä, jag höll inte på länge, några repor bara. Det låter förjävligt, måste vara vinkelväxeln eller nått åt det hållet.
mvh
Jag ska också tillägga att jag körde inte speciellt fort och inte heller stenhårt. Jag körde på ettan så jag kom inte på bred häng i 70 över något gupp.
Volvos AWD system är ett så kallat on-demand system = jobbar när det behövs
Innebär att värsta körfallet, alltså när du få mest vridmoment genom vinkelväxel/kardanaxel/visco är när du kör på ettans växel med mycket gas, alltså de körfall där du med en framhjulsdriven bil spinner med framhjulen. (gäller även från stillastående).
Upprepade sådana körfall innebär för bilar med visco högre och högre moment bak pga siliconoljans uppvärmning i viscokopplingen.
I "70 över nåt gupp" belastar du inte AWD systemet nåt nämnvärt.
Har du testat så att bilen fortfarande driver bak? Gör den inte det så är ju troligaste felen hylsa/splinesförband.
AWD:n klarar att sladda med för det gör jag varje vinter... så jävla kul att provocera bilen och känna AWD:n arbeta för fullt

Vinter innebär låg friktion fram men även bak så vid sladdning och "full AWD" innebär detta ändå inte speciellt höga moment till bakhjulen.

mvh Henrik
kan nämna att hylsan kostar runt 1000kr + arbete. Måste oftast ha en avdragare.

Henke3
Måste fan säga det. Jag och säkert många andra AWD ägare här på forumet uppskattar att du vill dela med dig av din kunskap i just ämnet AWD. Har märkt att en del användare med otroligt stor kunskap om volvo inte ens kommenterar AWD inlägg. En del användare skriver så mycket negativt om just AWD med visco, visst kan det uppstå en del problem och när det uppstår problem så är det oftast dyrt att fixa men å andra sidan så är det enligt mig en väldigt simpel konstuktion som är lätt att felsöka när man har satt sig in i hur den fungerar.
HA, VOLVOO!! :twisted: Det var inte så farligt som jag trodde, det var bara en värmeplåt som ärgat sönder och hasat ner på kardan och det förde ett jäkla liv. Vilken tur jag hade, känns det som.
Tack för visat engagemang.
mvh

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]