Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Ljusramparna kan väl mer liknas med julgransbelysning, har inte sett i ljustest där ljusramparna slagit vanliga x-ljus.

Ljusramparna har dock aldrig imponerat på mig, ger usel belysning. Valde därför själv vanliga x-ljus!

Vad vill du ha x-ljusen till att synas med eller att se bättre i mörker med? :???:
Användarvisningsbild
av crumpets
jumu01 skrev:Ljusramparna kan väl mer liknas med julgransbelysning, har inte sett i ljustest där ljusramparna slagit vanliga x-ljus.

Ljusramparna har dock aldrig imponerat på mig, ger usel belysning. Valde därför själv vanliga x-ljus!

Vad vill du ha x-ljusen till att synas med eller att se bättre i mörker med? :???:

Ljusramperna dödar å andra sidan inte useendet på bilen som stora x-ljus gör. Men... Är ljuset de tillför uselt är det väl inget att satsa på.
Användarvisningsbild
av volvo51
En ljusramp kan naturligtvis inte jämföras med 4 stora extralysen men jag tycker att den ger mycket ljus för pengarna.
Det är viktigt att använda grova kablar. Om man sätter den ovanför reg.skylten(vänder på lyktorna i rampen)så blir ljusbilden mycket bättre.
av jumu01
Man behöver inte ens 4 x-ljus för att få bättre ljus än ljusramp det räcker med 2 st.8)
Räckvidden i ljusrampen är inte mycket att hurra för. Ljusbilden kan säkert vara bra men vad har jag för nytta av det när man vill att ljuset skall både vara brett o nå långt typ "flodljusreflektor"!

Men det brukar ju vara så att "you get what you pay for"!

Jag låter aldrig fåfängan gå före säkerheten, så hur det ser ut med 3 eller 4 x-ljus berör mig inte ett dugg, det är att det finns riktigt med kräm i ljuset då det är mörkt som räknas, finns faktiskt älgar och renar dessa vill man inte få in i vindrutan (främst älgen).
Senast redigerad av 1 jumu01, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
poseidon skrev:Två vanliga extraljus blir ju alla gånger billigare än att xenonkonvertera.
Nja "alla gånger" vet jag inte. Är väl ungefär samma pris skulle jag säga.
Beror ju lite på vilka man väljer men så tillkommer ju kablar relä osv som man inte behöver (eller ingår) om man köper ett xenonkitt.

andreas_lofgren skrev:Du vet det säkert redan Tomas, men undvik att blinka alls med xenonlampor. Just tändningen sliter rejält på dem.
Har hört talas om detta ja. Brukar blinka genom att växla mellan parkering och halvljus när man mäter de där jäkla "tyskimportbilarna" utan automatiskt halvljus. :evil:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:Åker då och då halvlånga sträckor med taskigt upplyst landsväg genom skogen i värmland och det känns inte som helljuset räcker till riktigt tillfredställande, så jag var inne på om man skulle montera på extraljus(sån där liten ramp som sitter på spoilern nedanför regplåten) men det var så satans dyrt, eller om man skulle xenonkonvertera halvljusen men det känns lite ohållbart att köra med nåt som farbror polisen kan ogilla, och man dessutom måste pula med inför varje besiktning så jag undrar nu helt enkelt vad det finns för extra ljusstarka alternativ för helljusen som inte kan innebära nåt problem med lagen, och om de är någorlunda prisvärda :)
Du skriver något underligt, du frågar vilka extraljus som är starkast.... det är Lightforce Xenon som är det... men sedan skriver du att en linten ramp är för dyr och då kan jag garnatera dig att självklart är Lightforce med 10.000 kr/par också för dyra.

Ett olsagbart alternativ kan vara Biltemas

Icke stöldbegärliga för det är enklare att köpa ett nytt par på biltema än att sno dessa så lågt är priset, och lyser rätt ok med.

Bild

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]