Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
Tjenare! Nu är jag lite less på min ac som lägger av med jämna mellanrum. Funkar oftast när man startar bilen och en stund efter det. Sen lägger den av. Ibland funkar det att stänga av den och sedan sätta på den igen efter någon minut.

Så jag har gett upp, den måste nog bytast. Men jag har ingen lust att lämna det till verkstad om det går undvika. Det lär va rätt dyrt och min farsa som är kyltekniker kan få tag på kompressorn billigt. Så jag får ge mig på det själv. Har en del erfarenhet av bil meckande. Dock inte avancerad.. Så jag tänkte fråga er här inne som redan gjort detta, bör ju vara någon iaf.

Bilen är en V70 98 2.5T kompressorn sitter längst ner på motorn. Svår att komma åt. Hur gör man enklast? Hjälper det att montera bort stötfångaren(kofångare) går det komma åt frammifrån då? Eller kan man ta bort någon skärm vid vänstra framhjul? Vill helst slippa lyfta ur motorn.

Tack för tips! MvH / Fredrik
av Henke3
Sök i forumet på shimsning av kompressorn.
det funkar för de flesta som har det problem du beskriver.
Du behöver troligtvis inte byta kompressorn utan det är helt enkelt för stort spel i magnetkopplingen.
av awelon
Sökte lite på forumet o hittade en länk till ett annat forum där de förklarade ganska bra. Som jag förstod det så går det alltså dela den på plats efter att man tagit bort remmen och då ta bort schims så den hamnar innom 0.3 - 0.5 mm ? Låter lite trångt men tror nog jag skall lyckas när det inte är en massa elektronik o dylikt att hålla koll på så löser jag det mesta :)
av Henke3
Lite trångt är det men inte så farligt.
Gjorde detta på en bil förra veckan, behövde en extra hand några gånger för att med en kofot bända
mellan sumpen och subframen för att på så sätt få några extra millimetrar mellan sidobalken och kompressorn.
Fick ner spelet från 1.3 till 0.4, funkar nu perfekt.
av awelon
Skönt eller hur? Precis som jag hoppas min skall göra med :) Bilen är tyvärr inte hemma idag så får bli imorgon..
av raveper
Har man gott om tid och vilja så går den att byta.
Efter att jag lossat på remmen och började skruva loss styrservon ångrade jag mig. Då var det ju redan försent så det var bara att fortsätta neråt. Sitter lite skruvar överallt och de flesta satt som berget med väldigt ont om plats runt för att skruva.Hann ångra mig flera gånger innan jag var färdig. Bra hylsnyckelsatser är ett plus. Använde mest 1/4 sats för att det var för ont om plats till annat. Ett verktyg till remspännaren behövs. Gick bra med en bit bockat plattjärn som jag lånade på närmsta bilverkstad. Åtkomst till kompressorn är begränsad. "luckan bakom höger framhjul underlättar om man lossar på samt skyddsplasten bakom/under kofångaren. Slangen till kylaren lossades och tejpades åt sidan.
Kompressorn köptes från skroten för 1500kr.
För miljöns skull kanske man ska vända sig till en firma som kan tömma systemet innan man börjar.
Efter trycktest och fyllning kyler den nu rejält.
På en firma fick jag höra att torkfiltret behöver bytas om det varit öppet mer än 20 minuter men det gjordes inte på min.

Varför jag fick byta...
Hade läst här hur lätt det var att schimsa. Hade bara "tryckplattan" lossnat när jag skruvade in m5 skruvarna hade det ju varit lätt som en plätt. Lite gängpaj till följd av det, Bände lite och sågade av skruvarna när jag inte fick ut dem, avslutade sen förbannad med att dra sönder centrumbulten.
av awelon
ja lite risky känns det ju. Gängpaj är en sån grej som man inte riktigt rår över. Blir det fel så kan de va kört sen. Fattar inte riktigt allt som sägs här innan jag gett mig ner där o sett för mig själv. Kan återkomma med hur det gick. Tack för alla tips iaf! :)
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]