Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ja, men har du tur så stannar hylsan kvar som tätning, ja hade inte den turen när ja tog ner vinkelväxeln, den följde me den istället, visst, de underlättar när den följer me, lättare att jobba me hylsan på vinkelväxel när du ska ta bort den!

Scrolla lite längre ner så förstår du va ja menar

Bilden visar på första sidan att hylsan är kvar i växellåda

http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 8&t=158130
OK... alltså går det att köra utan vinkelväxel och kardan.. ändå drivning på båda fram.. trodde det var nån lagring i vinkelväxeln för höger drivaxel..

Är det några special verktyg för att montera bort vinkelväxel? te.x demontering drivaxel och sånt? typ stora torx eller dyligt?
Jag vill ju vara på säkra sidan.. då man endast har en bil.. att börja montera bort saker och sen upptäcker man att det inte fungerar.. bättre fråga kunningt folk här.. som dig te.x henke3.

Vill ju kunna tamig iväg och köpa en låda eller det som behövs.. därför undrade jag om det verkligen gick att köra bilen som vanligt utan vinkelväxel och kardan.
36 mm hylsa stämmer bra de! Går alldeles utmärkt att köra utan vinkelväxel, har gjort de ja me! Va bara de att hylsan satt ju kvar i vinkelväxel så oljan ville gärna rinna ut vid vänstersvängar! Inga mängder direkt!

Drivaxeln låser sig i växellådan, är som du skriver, går bara igenom vinkelväxel, sen sitter en lagerbock vid inre drivknuten som håller drivaxeln på plats!
Alltså NI är för underbara.. såå snabba svar på ett forum har jag aldrig varit med om, petar lite på henke3 och ketto. japps noterat "stödlagret" till drivaxeln.. nu åkte gumman iväg och köäpte 36mm hylsa på biltema.. tur att man har nära.. resten har jag nog hemma för att klara detta.. är det några andra små saker man bör tabort eller ändra på? hur många bultar sitter lådan med? behövs något annat tasbort för att få bort själva lådan? (avgassystem?) kablar? hoppas bara att hylsan sitter kvar på växellådan.. får väl köpa en hylsa iallafall och montera dit om den andra är trasig..

själva hylsan.. drar mna av den med ett avdragningsverktyg? om den sitter i växellådan? och den nya isåfall knackar man bara dit den eller vad krävs?

FAN killar.. sug i er av berömmelse.. TACKAR!!
Vinkelväxeln sitter med 5 skruvar. Dessa skall för övrigt bytas till nya när du sätter på din vinkelväxel igen, skall vara 10.9 skruvar och dras med 72Nm tror jag det var, om du vill kan jag kolla artnr och moment. Org har 8.8 skruvar och 50Nm. Även väldigt viktigt att använda rätt fett för splinesen och rätt mängd.
I 2 av skruvarna sitter en plåtkonsol som stöd för downpipen från turbon, iallafall tidigt byggda bilar hade denna.
Min bil är byggd 3 månader innan den ordinarie produktionsstarten var så det är inte säkert att allt finns på produktionsbilarna. Nåväl, har du denna så får den även lossas från downpipen med 1 skruv.
Under vinkelväxeln sitter en svängningsdämpare med 3 muttrar, den måste bort. Du ser den på bilden du la in, en fyrkantig låda.
På subframen under vinkelväxeln sitter en utslagsbegränsare, en alu-konsol med en gummikudde på, den måste bort.
Avgasystemet behöver du inte röra för att ta ner vinkelväxeln, däremot kanske för avgassystemet, Ketto kanske vet. Har inte tagit ner kardan på min, bara fettat in främre knuten när jag ändå hade ner vinkelväxeln.
Hylsan kan vara helt lös i lådan men kan oxå sitta utav h-e. Många tar vinkelslipen och skär några slitsar runt hylsan så att man bända mot växellådshuset, lägg dock något emellan så att du inte förstör huset. Värme kan behövas oxå. Har du auto eller man låda?
Såååå där ja.. borta. dom 2 översta bultarna satt ju rätt dumt till.. spärrskaft och dubbla vinklar och lång förlängning så gick det.. bultarna satt inte så farligt hårt.. skönt att dom inte gör det för en gångs skull. svängsningsdämpare... humma.. den blanka fyrkantiga lådan under vinkelväxel.. jävligt dumt placerad.. då det är det första som tar i en sten eller dyligt.. Utslagsdämpare.. sitter med en bult.. den tog jag aldrig bort.. gick ändå.. men bör nog tasbort vid montering för att det ska gå lättare..

borta är den iallafall.. och felet.. ja det var ju inte så svårt att hitta.. hylsan sitter kvar på vinkelväxeln.. och den snurrar fritt i lådan.. känns som att splinesen är slut i hylsan.. rassalr lite fint när man snurrar på den.. DOCK.. får bara ur den ca 3 cm.. sen tar det stopp.. förmodligen är splinsen så dåliga avv det tar stopp när man drar ut den över dom hela på själva axeln.. den snurrar fritt längst in.. men drar man ut den 1 cm så tar det stopp och den börjar vrida själva vinkeln.. såå frågan är om själva axeln är skadad oxå eller om det bara än hylsan.. i växellådan ser det bra ut.. bara mest rostigt..

Undrar om hylsan har grepp hela vägen på själva röret i vinkelväxeln.. eller om det bara är en bit.. så att den likssom kan glida en bit utan att tappa grepp.. annars är noig axeln skadad i lådan.. får nog bli att kapa 2 jack i hylsan och försöka dra ur den ur lådan med en avdragare..Eller vad tror ni?

Ps. manuell låda.

Nåja har ni hunnit suga i er av lite beröm :)

MVH Thomas
Hylsan kan som sagt sitta fast av bara h-e. Jag fick använda hydraulverktyg för att få bort hylsan.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]