Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sdx
Hej
Jag håller på att bli gråhårig bilen hackar och felkoder säger att allt okej, den hackar spottar på varv under 2000 sen håller lamnda lampan på och tänds varvatal under 2000
jag har min funderingar om det kan vara rotorn som jäklas då det inte går att ohm mäta den.
MVh// håkan
av Rådlös
Jag föreslår att du skall kolla luftmassemätaren i stället. Börja med att koppla loss kontakten och provkör. Den bör visserligen gå sämre då, men inte hacka. Kan du låna en likvärdig som fungerar och byta tillfälligt, så är det ju ännu bättre.
av sdx
Bilen går bra på tomgång ett tag sen börjar den små rusa och falla i varvet nästan så den stannar för att sedan hämta sig igen och under den tiden när den faller i varv så blinkar lamda lampan till och varvräknar nålen får nästan fnatt så när den kommer ner så verkar det som om den miständer då den verkar tappa gnista på lågt varv.
av greenbay
Men om lampan tänds borde det väl finnas felkoder?
/greenbay
av sdx
nix inga felkoder har kört 3 gånger och det ger 1.1.1
kopplade ur lmm och då hackade den inte kopplar in lmm hackar så troligen ligger felet i lmm
och jag misstänker att det är glappkontakt inne lmm på stift sidan men det är bara en teori
av sdx
Nix det har inte kuggat över
den visar fortfarande inga fel koder utan visar så fint 1 1 1 men går som skit under 1500 varv så fort man rör gasen (det är inget fel spjäll läges givaren) utan det lutar åt lmm som inte visar upp några fel
tråden blir ren bränd vid på salg av tändning och avstängning och den mäter rätt mellan stift 2-3
men eftersom det är en äldre bosch så kan enheten vara fel fast den inte visar på några fel allt engligt bsr faq.
av sdx
Nu har jag provat med en annan lmm och felet kvarstår har även bytt lamda sonden och felet kvarstår den hackar fortfarande under 1800 varv och lamda lampan lyser och blinkar .
nån som har några riktigt bra ideer innan den går till verkstad
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]