NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Combatmange
Ska byta olja och filter i min V50 T5 och är lite osäker på vart oljefiltret satt på den.
Lägger upp några bilder här och ser om jag har hittat rätt vart filtret ska sitta.

Bild
Bild

Tacksam för hjälp!

MVH Mange
av finnepower
Xioz skrev:sitter den så enkelt till?`Tar man den uppifrån eller underifrån? tapppluggen måste sitta undertill?

är det insatsfilter eller ytterfilter?
Tas uppirfån och de är insats. Oljepluggen sitter under.
Användarvisningsbild
av eccy243
Kom ihåg att ta bort filtret först innan du tömmer oljan! Annars kommer du att tömma ur oljan som sitter i filterhållaren ner i tråget.

Så:
1. Ta ur oljefiltret.
2. Töm oljan.
3. Sätt tillbaka pluggen.
4. Sätt i nytt oljefilter.
5. Fyll på med ny olja.
Användarvisningsbild
av eccy243
Jo, för om du först tappar ur oljan, skruvar tillbaka pluggen för att sen byta oljefiltret. Då kommer all gammel-olja som finns i filtret att rinna ner i tråget. Det handlar om ca 3-4 dl olja. Sen fyller du på ny olja, men har kvar 3-4 dl kvar av den gamla oljan i systemet.

Om man däremot först av allt tar ur oljefiltret, sen tappar man ur oljan. Då får man med all olja ut. Sen skruvar man dit pluggen när det har runnit färdigt, och sen skruvar man dit filterhållaren med en ny filterinsats. För att sist fylla på med ny olja.
Användarvisningsbild
av Tomas88
eccy243 vet du vilka modeller detta gäller?
För på min verkar det inte vara så. Brukar börja med att tappa ur oljan och sen byta filtret men inte skruva tillbaka oljepluggen förens jag bytt filtret och jag har aldrig sett att det runnit ur någon extra olja när jag lossar filtret.
Användarvisningsbild
av eccy243
Det gäller endast modeller med filter som sitter "uppifrån". Alltså.... Nu har jag ju inte hållit på med dessa motorer på ett tag. Men det är alltså 2,4an som sitter i S40N/V50/C30/C70N/S80N/V70II. Både med och utan turbo (T5). Alla D5/2,4D, oavsett bil. Alla 2,0D. Osäker på 1,6D, men det skulle inte förvåna mig. Finns säkert fler motorer som det är så på. Vet inte hur det är på nya 3,2/T6an.

På modellerna med filtret underifrån ligger ju oljan kvar i filterkoppen. Men när filtret sitter uppifrån stannar oljan kvar i filtret tills man lossar det, och då rinner oljan ner i tråget. Så där är det viktigt att filtret tas bort först av allt.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]