Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kiffeman
#297510
Hej jag har en 850 årsmod 95 som inte vill starta.
Jag körde helt vanligt en dag då den sedan bara la av. Jag har kollat säkringarna, bytt tändspole+modul, fördelarlock+rotor, kamaxelgivare+ givaren vid vevaxeln. Kollat bränslepumpen så att den går och att den har tryck.
Stiften är helt torra så inget bränsle tar sig dit plus att de inte ger nån gnista.

Snälla hjälp mig någon! Annars kommer detta att sluta med tung medicinering och tvångströja. ;)
av *pettson*
#297521
OM den lade av under körning så får du kika framme ovanför kylaren. På förarsidan till sitter ett grått *systemavstörningsrelä*.. Det matar ditt styrdon, massmätaren och det mesta med just 12v.
OM det är så att bilen gått bra men sen inte gick att starta med startmotorn. Prova att dra igång den. Går detta så är startmotorn ditt problem. Den tar då för mycket ström så att spänningen blir för låg mot styrdonet som då inte vill gå igång. Därmed går motorn runt men den startar inte.
av Kiffeman
#297540
Jag hittade det direkt, satt ovanför fläkten mot förarsidan och det var grått.
Kan ju tyvärr inte köpa ett imorgon då det råkade vara midsommar....men det är lätt värt ett försök på måndag.
Hade ingen bil hemma för att prova rullstarta med (trögrullat för hand) och batteriet är dött.
Men jag tackar för hjälpen så länge och hör av mig om det funkade.

Ha det bra /kiffe
av Kiffeman
#299028
Tackar för tipset, det var relät: :D Synd bara att det kostade mig 4 nya Yokohama däck då dom blev sönderskurna på parkeringen utanför den privata verkstad jag hade bilen på. Blev ett mycket dyrt relä. Men du ska ha stort tack iaf. Ha det bra.
Användarvisningsbild
av Folke89
#299072
Kiffeman skrev:Tackar för tipset, det var relät: :D Synd bara att det kostade mig 4 nya Yokohama däck då dom blev sönderskurna på parkeringen utanför den privata verkstad jag hade bilen på. Blev ett mycket dyrt relä. Men du ska ha stort tack iaf. Ha det bra.
Roligt att det ordnade sig :D Men du måste väl få ersättning för däcken?
av Kiffeman
#302591
Nu har jag problem igen! Körde bilen förrgår kväll och morgonen efter startar den inte...
Jag testade köpa ett till Relä som var felet första gången men utan framgång. Startmotorn går och alla vanliga säkringar är intakta. Någon som har en aning om vart felet kan ligga? Om det finns något bakom systemavstörningsrelät som slår ut det. Alla tips är välkomna!
av *pettson*
#302645
Det är ju så att om din startmotor tar för mycket ström så får du ett spänningsfall på den punkt där styrdonet tar referensspänningen (b+ på startmotorsolenoiden). Resultatet är att styrdonet slår av i startögonblicket. Finns två enkla tester.
Test 1: bogsera bilen. Är det startmotorn så startar bilen direkt, utan att bli släpad runt halva kvarteret.
Test 2: Bygla halvljuset så det står på under startögonblicket. Om lyset mattas av vid starten så är startmotorn för kärv. Det får bara flimmra lite i lyset (dock med full styrka).
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]