Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr_tompa
#3012
Blir det någon förändring på min V70-02 170hk om man kör på 98 oktan istället för 95? Ställer motorn om sig då den är mappad för 95? :idea:
Användarvisningsbild
av Johan
#3015
I en motor som denna med klart begränsat effektuttag borde du inte märka någn speciel skilnad förutom att det blir dyrare. Högre Oktan tal medför att man kan komprimera bränslet mer utan att det självantänder (motorn knackar) att detta inte sker håller motorn koll på kontinuerligt mha knack sensorerd. Inforationen från dessa tror jag är en parameter när motorn beräknar tändpunkten.

// Johan
Användarvisningsbild
av Sparkz
#3023
Stämmer Johan, styrenheten höjer tändningen i små steg tills motorn knackar, då sänks tändningen rejält. Om knackningarna slutar börjar den stega upp igen, annars sänks den ännu mer. Om tändsänkning inte hjälper börjar den feta upp bränsleblandningen också.
Tror inte heller det blir någon märkbar skillnad på en standardmaskin, med en jag känner märkte tydlig skillnad på sin chippade 850 turbo när han var i tyskland och tankade nåt premiumbränsle. (vet inte oktantal)

Förresten, kör alltid på 98 med chipstrim! Det är ju just marginalerna för dåligt bränsle som minskas när man chippar.
av Fredrik
#3284
Jag har en V70 2.5T AWD 03 och jag kör den på 98 okt och jag måste säga att det blev en helt annan bil men det tog ungefär 3 tankar innan jag märkte någon skilnad. Men nu går den både bra och drar mindre bensin. Kör endel med släpvagn och den drar bättre och minder bensin.
Rekomenderar anndra att ge detta en chans och prov rejält innan man går till baka till 95.
Kör på 98.....
Användarvisningsbild
av greeeken
#3327
Ja den drar mindre bensin,det står till o med i boken.
Så ja tycker det jämnar ut sig
av LOTEZ
#114881
jag har testat shell Vpower och det var verkl lägre bensinförb med detta i tanken...

//Lotez
Användarvisningsbild
av greeeken
#114882
LOTEZ skrev:jag har testat shell Vpower och det var verkl lägre bensinförb med detta i tanken...

//Lotez
Visst tog det ett par tankar innan du märkte nått?
av LOTEZ
#114915
greeeken skrev:
LOTEZ skrev:jag har testat shell Vpower och det var verkl lägre bensinförb med detta i tanken...

//Lotez
Visst tog det ett par tankar innan du märkte nått?
jupps, 3tankar.. eller ja typ 100 lt kanske... 2st 50liters tankningar gjorde jag nog
Användarvisningsbild
av Mattias_F
#114918
Nackdelen är som vanligt med effekt att man vänjer sig... :twisted:
så det är extra kul när man jämför med en likadan bil som går på 95.
Jag upplede inte den stora skillnaden innan jag såg att tripmätaren gick längre på var tank och responsen i bilen är bättre än 95.
Nu gick jag dessutom från JET's 95oktan till OKQ8's 98.
Pengamässigt tycker jag det rätt lika...Tankas sommarrabatt gör det möjligt att köra 98 till samma pris som 95., Tack för den!! :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
#114930
min gamla 99:a 2,5t känns betydligt rappare med 98 oktan. Nu kör jag bara på det. Jag älskar ju bilen inte bensinen. (D)

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]