Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bear
Hej.

Den har gått ungefär 14400, det är en v70-98 Glt vet inte så mycket mer om motorn,
nollade lampan själv igår genom att koppla loss batteriet men den tänds nog snart igen, men det är väl bäst att ha koll på radiokoden om nån tänker göra samma sak..
Bear
Användarvisningsbild
av uno83
Jag fick ett liknande fel på min S70 2.5T '98. När jag hade kört nån kilometer så bara dog motorn. Jag stannade och motorn startade direkt igen. Sedan körde jag några kilometer, så dog den igen. Då var den lite svårstartad, och dog nästan direkt efter att den tänt, men om jag gav lite gas när jag startade så gick den igång. Efter ett antal stopp tändes Lambda-lampan, och är tänd sedan dess. Men efter det så dog den oftare och oftare. Dock kunde jag oftast få igång den utan att stanna, genom att ge mer gas. Till slut så dog den dock, och jag fick inte igång den igen. Jag ringde bärgare, och testade att starta den igen efter ett tag, då gick den igång, och jag kunde flytta den till ett bättre ställe. Nu är den bärgad och står på verkstad. Den verkar starta om den får stå och "vila" ett tag. Den låter bra så länge den är igång, och det ryker inte eller något sånt. Är det troligast att det är nåt med bränslepump, -filter eller -relä, alternativt insprutningen?
Användarvisningsbild
av Folke89
Det kanske är så att det är fel på givaren som gör att lampan tänds? Om bilen går bra nu fast bara att lampan tänds så kanske det är det som är problemet...
Användarvisningsbild
av uno83
uno83 skrev:Jag fick ett liknande fel på min S70 2.5T '98. När jag hade kört nån kilometer så bara dog motorn. Jag stannade och motorn startade direkt igen. Sedan körde jag några kilometer, så dog den igen. Då var den lite svårstartad, och dog nästan direkt efter att den tänt, men om jag gav lite gas när jag startade så gick den igång. Efter ett antal stopp tändes Lambda-lampan, och är tänd sedan dess. Men efter det så dog den oftare och oftare. Dock kunde jag oftast få igång den utan att stanna, genom att ge mer gas. Till slut så dog den dock, och jag fick inte igång den igen. Jag ringde bärgare, och testade att starta den igen efter ett tag, då gick den igång, och jag kunde flytta den till ett bättre ställe. Nu är den bärgad och står på verkstad. Den verkar starta om den får stå och "vila" ett tag. Den låter bra så länge den är igång, och det ryker inte eller något sånt. Är det troligast att det är nåt med bränslepump, -filter eller -relä, alternativt insprutningen?
Bilia kom fram till att det var luftmassemätaren som helt slutade skicka signal ett tag efter start, och bytte den. Ska hämta bilen imorgon och hoppas verkligen att det är löst. 4600 skulle dom ha för jobbet. En lmm hade kostat 999 på Biltema :(
Går inte bilen in i nåt nödläge eller liknande om LMM lägger av?
Användarvisningsbild
av uno83
Det verkade inte som att den satt någon felkod angående LMM heller, utan den felkod som fanns hade med laddtrycket att göra. Dock funkade ju LMM en stund efter varje start, så det kanske påverkar nåt. Jag ska se till att ta en ordentlig provtur och kolla att den funkar som den ska nu iaf.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-