- sön 12 feb 2006, 23:13
#30252
Jag vet inte hur det är i dag, men tog reda på hur det fungerade på 70 och 80-talet.
Gamla statligt ägda fordon fick enbart säljas av Överskottsbolaget, som på den tiden var en underavdelning till Försvarets Fabriksverk. (Eller Försvarets Materielverk???) Dom som var insatta sade ibland "Kronbilförsäljningen". Det fanns ett par olika grupperingar på dom bilar som såldes. En grupp var fordon som var näst intill skrot. Dom lönade sig inte att reparera. Dom var alltså genomgångna och alla brister var bokförda.
Nästa steg var bilar som var körbara, men hade vissa fel och brister. Där var det också protokollfört med fel. Dom flesta Televerksbilar, Posten, SJ och liknande hörde till denna gruppen. Och felen måste deklareras så att köparen visste vad han fick.
Och så den sista gruppen dit polisbilar, tullens, försvarets stabs och befälsbilar mm. hörde. Dom fick inte säljas utan att alla upptäckta och mätbara fel hade åtgärdats. Dessutom måste dom "avväpnas" vad gäller radio, verktygsutrustning etc. etc. Och priset blev troligen därefter. Men polisbilar hade (har???) också en ganska sträng service. Dom sköttes rätt så väl. Hur ofta ser ni en smutsig polisbil? Det kan tänkas att det är någon form av leasingkontrakt?
Staliga fordon är inte trafikförsäkrade. (Om det nu har någon betydelse i sammanhanget?)
Så jag kan tänka mig att det är auktion som gäller, som någon föreslog här tidigare.
Det har under senare års militära nedrustning sålts massvis av t.ex. fullt körbara terrängbilar och andra fordon och utrustning. Kolla på FMV:s sidor, om det finns kvar.
Ryktet om trimmade motorer är nog en smula överdrivet. Om någon trafikdåre försöker köra ifrån en polisbil, ropar dom ju bara på radion och då finns det (förhoppningsvis) bilar längre fram som tar hand om skurkarna. Så har det fungerat i många år.
Men om man fortfarande är intresserad, skall man nog börja med att fråga Överskottsbolaget på någon avdelning där dom säljer fordon. Dom kan nog ge svar?