Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jimho85
Hej!

Jag letar efter firmor som säljer fd polisbilar. Har hittat en firma i sthlm täby, men det måste finnas fler. Är på jakt efter en Volvo 850.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av CarMan
Varför vill man ha en polisbil om man får fråga?
polisbilar är dyra & byts inte ut fören dom är slut.
polisbilar har många fula hål överalt efter extre utrustning
polisbilar körs hårt
polisbilar körs vårslöst & har därför varit åtskilga kånger ine på repratiner efter att ha kört över tortoaret, in i stolpar, nere i diken m.m.
dom byts ut när dom är slut som sagt.
av zenobia
För att det går ett rykte som säger att dom är VRÅÅÅÅÅÅÅLtrimmade...
:shock:

Varför skulle man annars vilja ha en bil som har ett nerspytt baksäte varje helg i åtta år.... öhh.... ofattbart!
Användarvisningsbild
av Danneman
När 240 o dyl fanns som polisbilar så vet jag att det fanns dom med annan kam osv... Men det va ju inte så att det skillde 30-40 hk snarare 10-20.
F.d polisbilar säljs väl på auktioner ? Har jag för mig iaf.
Användarvisningsbild
av CarMan
det fins rykten som säger att Elvis lever !
Användarvisningsbild
av Danneman
japp,, he he.. he´s still alive!!
av S.t.r.a.n.D
Tror inte dom nyare polisbilarna är nå trimmade....vad jag har hört iaf
Användarvisningsbild
av Jensen
Polisbilarna idag har nästan alltid 2,5t motorn, med nåt enstaka undantag för t5 ,aero el likn.
av Rådlös
Jag vet inte hur det är i dag, men tog reda på hur det fungerade på 70 och 80-talet.
Gamla statligt ägda fordon fick enbart säljas av Överskottsbolaget, som på den tiden var en underavdelning till Försvarets Fabriksverk. (Eller Försvarets Materielverk???) Dom som var insatta sade ibland "Kronbilförsäljningen". Det fanns ett par olika grupperingar på dom bilar som såldes. En grupp var fordon som var näst intill skrot. Dom lönade sig inte att reparera. Dom var alltså genomgångna och alla brister var bokförda.
Nästa steg var bilar som var körbara, men hade vissa fel och brister. Där var det också protokollfört med fel. Dom flesta Televerksbilar, Posten, SJ och liknande hörde till denna gruppen. Och felen måste deklareras så att köparen visste vad han fick.
Och så den sista gruppen dit polisbilar, tullens, försvarets stabs och befälsbilar mm. hörde. Dom fick inte säljas utan att alla upptäckta och mätbara fel hade åtgärdats. Dessutom måste dom "avväpnas" vad gäller radio, verktygsutrustning etc. etc. Och priset blev troligen därefter. Men polisbilar hade (har???) också en ganska sträng service. Dom sköttes rätt så väl. Hur ofta ser ni en smutsig polisbil? Det kan tänkas att det är någon form av leasingkontrakt?
Staliga fordon är inte trafikförsäkrade. (Om det nu har någon betydelse i sammanhanget?)
Så jag kan tänka mig att det är auktion som gäller, som någon föreslog här tidigare.
Det har under senare års militära nedrustning sålts massvis av t.ex. fullt körbara terrängbilar och andra fordon och utrustning. Kolla på FMV:s sidor, om det finns kvar.
Ryktet om trimmade motorer är nog en smula överdrivet. Om någon trafikdåre försöker köra ifrån en polisbil, ropar dom ju bara på radion och då finns det (förhoppningsvis) bilar längre fram som tar hand om skurkarna. Så har det fungerat i många år.
Men om man fortfarande är intresserad, skall man nog börja med att fråga Överskottsbolaget på någon avdelning där dom säljer fordon. Dom kan nog ge svar?

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]