Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen funkade perfekt men sedan började lambda lampan lysa, den slocknade dock igen men bilen har nu stannat och startar inte.
Det kommer bränsle till insprutarna och jag har gnista från tändhattarna. Stiften nyss bytta på verkstad å har funkat i 200mil. Jag har fått desa felkoder:

A2 _ 4-1-4 _ Laddtrycksreglering, För högt.
A7 _ 1-2-2 _ Motortemperaturens givare. Period för lång.
B1 _ 1-3-5 _ Motortemp. Ingen frekvenssignal.

Kan någon av dessa göra att bilen inte startar? Jag funderar på att byta givaren i kylarvätskan och kanske lambdasonden också om den har blivit full med bränsle eller något.

Vill höra hur ni hade gjort!

Tack på förhand!
Volvo85x skrev:Jag fick även "kamaxelgivarens positionssignal felaktig"!
Jag tror nog mer på att denna gör så att den inte startar av dom felen du nämner.

Dom andra borde ju bilen starta på men gå pissigt

Mvh F
av *pettson*
Grejen är att är man inte intresserad av att få hjälp så lägger man heller inte in fakta om sin bil. Det finns TRE insprutningssystem. Alla tre har olika gångvillkor. EN KAN starta utan kamaxelgivaren om det är rätt yttre betingelser. Övriga är stendöda. Frågan kvarstår.. vilken motormodell åker trådskaparen med?
Hehe sorry.

Det är en turboladdad 2.5l motor. 20 ventiler. Insprutningssystem vet jag inte ritkigt. motor effekten är väl nåt i stil med 160kw eller nåt sånt... 225hk (enl gamla enheten)

vad mer behöves veta... ja den har verkligen aldrig uppfört sig såhär innan. :(
av *pettson*
Eftersom du fått koden *kamaxelgivarens positionssignal felaktig* kommer inte bilen att starta. Bilen MÅSTE ha den givaren för att starta.
Låna den gärna ifrån en annan 850 för att verifiera problemet.
*pettson* skrev:Eftersom du fått koden *kamaxelgivarens positionssignal felaktig* kommer inte bilen att starta. Bilen MÅSTE ha den givaren för att starta.
Låna den gärna ifrån en annan 850 för att verifiera problemet.

Åhh då förstår jag! Jag har studerat hur delen ser ut nu på bilder. Att sätta dit en ny borde jag fixa. Men är det något mer som ska göras? Måste den hamna i rätt "läge" elelr ställas in rent elektroniskt mot min bil?

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]