Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av majonnes
Hejsan kära kamrater! Som ni förstår har jag problem med min bil! När jag kör kommer ett susande, brummande ljud från höger fram. Låter inte så mkt i låga hastigeter nästan inget alls. Men mellan 90-120km\h så låter det jätte tydligt i kupen! Har satt på nya däck runt om, för en månad sen och framvagns inställningar är gjorda ett par dar efter på volvo. Sitter 17tums alu fälgar på. Nån som haft ett liknade fel och vet hur det ska lösas!? Har blivit värre med tiden! Tac på förhand, MVH // Ers Majonnes Honung
Användarvisningsbild
av Freppa
Hjullager/navet kan nog låta så som du beskriver?

Men det är ju alltid svårt att gissa härifrån :roll:

Mvh F
Hejsan igen! Har nu forskat lite mer om problem! Det vissade sig att vara just hjullagret... men det lätt inte när jag pallade upp den och snurrade på hjulet! Bestämde mig för att byta det ändå. Själva bytet gick faktiskt jätte bra, men ska du göra det själv så sitter navet med ett par speciella bultar så man måste ha en speciell nyckel. Navet satt som berget men det löste sig med gasol och slägga! Efter bytet började tyvärr bromsana låta skrapa och tjuta men efter några turer slutade även det oljudet! Antaglien så va det gamla navet snett och skevade beläggen så med ett nytta rakt så fick dom räta på sig! Tack för all hjälp... MVH // Ers Majonnes Honung
av *pettson*
Bra att det löst sej men navet sitter med E14 torx. Inte särskilt speciell men dock inte i var mans verktygslåda. :wink:
Vad gäller navet så är det bara att slå till på det med en slägghammare ett par ggr så släpper det direkt ur navhubben. Värma är lite vanskligt detta då man måste värma på navhubben som inte bör värmas överhuvudtaget till några högre temperaturer.
Att bromsarna låter beror oftast på att man fått in skräp bakom bromsskivan när man återmonterar den, ofta mellan skiva och bromssköld. Ibland är även skölden böjd. Beläggen är upphängda så dom kan röra sej. Dom sköts med hydraulik som ändrar beläggens läge så det ska inte spela nån roll med om det är bytt lager eller inte. Alla lager har samma offset enligt biltillverkarens ritningar. :wink:

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]