Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Har en klimatanläggning, ECC som aldrig har fungerat så länge jag har haft bilen, i ca 3år.
Föregående ägare gjorde en felsökning och då konstaterades att kondensor och förångare läckte.

Nåväl, har blivit lite sugen att få igång systemet i dessa varma tider.
En grundförutsättning är ju att komprssorn drar. Mätte med bladmått och hade ung. 1,2 mm
glipa vid kompressorhjulet.
Har schimsat om den och har nu ung. 0.45 mm. Kompressorn drar inte ändå. Jag har bygglat pressostaten men nada.
Kan man lägga på 12V direkt på kompressorn och byggla pressostaten samtidigt då bör väl kompressorn dra. Om den då drar så bör det väl vara fel på ac relät eller något kablage till kompressorn.
Brukar det höras när ac relät drar? Min är knäpptyst. Ac reläet sitter väl bakom handsfacket.
av dalldall
kolla först om du har gas kvar genom att trycka in ventilen! en grundförutsättning! i vilketfall som helst får du ju byta kondensor o förångare, säkert torkern med om det stått tomt länge! gör du det själv kostar det en hel del, låter du nån annan göra det kostar det skjortan o inte lönt. sen kan man ju fylla själv(läs på forumet) bäst är om du har nån polare som kan fylla åt dig. om magneten funkar ser du om du lägger 12 volt på kabeln till den, kompressorn startar bara om det finns tillräckligt med gas kvar(ett par 100gram)(rätta mig om jag har fel)så- prova magneten, byt det som skall bytas, provtryck, vaccumsug o fyll o njut av kylan o få ont i halsen som jag( ha ha).
av raveper
dalldall skrev:kolla först om du har gas kvar genom att trycka in ventilen! en grundförutsättning! i vilketfall som helst får du ju byta kondensor o förångare, säkert torkern med om det stått tomt länge! gör du det själv kostar det en hel del, låter du nån annan göra det kostar det skjortan o inte lönt. sen kan man ju fylla själv(läs på forumet) bäst är om du har nån polare som kan fylla åt dig. om magneten funkar ser du om du lägger 12 volt på kabeln till den, kompressorn startar bara om det finns tillräckligt med gas kvar(ett par 100gram)(rätta mig om jag har fel)så- prova magneten, byt det som skall bytas, provtryck, vaccumsug o fyll o njut av kylan o få ont i halsen som jag( ha ha).
Det blir inte lätt att fylla själv om man även ska provtrycka och vacumsuga.
dalldall skrev:kolla först om du har gas kvar genom att trycka in ventilen! en grundförutsättning! i vilketfall som helst får du ju byta kondensor o förångare, säkert torkern med om det stått tomt länge! gör du det själv kostar det en hel del, låter du nån annan göra det kostar det skjortan o inte lönt. sen kan man ju fylla själv(läs på forumet) bäst är om du har nån polare som kan fylla åt dig. om magneten funkar ser du om du lägger 12 volt på kabeln till den, kompressorn startar bara om det finns tillräckligt med gas kvar(ett par 100gram)(rätta mig om jag har fel)så- prova magneten, byt det som skall bytas, provtryck, vaccumsug o fyll o njut av kylan o få ont i halsen som jag( ha ha).
Har tryckt på ventilen och det pyser till lite och man ser lite grön sörja, spårmedlet.

Men om man bygglar pressostaten så skall ju magneten dra ändå oberonde om det finns gas eller inte. Man lurar ju systemet som tror att det finns gas, eller...
av dalldall
har precis fixat min ac, inga större problem att fixa utrustning för att suga eller trycka o fylla, största problemet blir om man vill kunna mäta hög o lågtryck vilket kan vara bra om man behöver ställa"diagnos" vilket jag behöver även om jag får kyla som räcker till i värmen. utan att veta om man har rätt tryck blir det mest gissningar om problemet. sen behövs även ett diagram om tryck för just din bilmodell.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]