Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
skulle skruva ner de över motorfästet på min bil.... men så satt en av bultarna så hårt så den vart rund när jag tog i allt jag hade eftersom den vägra lossa.. vad kan man göra åt de?
Användarvisningsbild
av camaro69
Rörtång, polygrip eller papegojtång.

Använde du "djävulens" verktyg för att dra bulten rund?
Användarvisningsbild
av ÄRRet
camaro69 skrev:Rörtång, polygrip eller papegojtång.

Använde du "djävulens" verktyg för att dra bulten rund?
Troligtvis! Kan inte EU förbjuda skiftnycklar..? :D
av Dinus740
hehe nej inga djävulska vertyg utan en vanligt blocknyckel.. men bulten satt så jävligt hårt.. försökte även att sätta ett långt rör på för att få mer kraft.. och då vart bulten rundad... vad gör jag nu då? :)
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Som Camaro skrev, rörtång eller liknande. Kan gå att försiktigt såga av muttern med en Dremel eller liknande. Testat att "dränka" muttern med rostlösare o vänta ett par timmar?
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Dinus740 skrev:får pröva med rörtång då.. om jag kommer åt neri där.. lite trångt.. annars får jag såga.
Nere??? Trodde det var övre fästet som du skrev..?
Användarvisningsbild
av ketto
Han menar nog plåtfästet som bussningen sitter i, den som sitter skruvad mot toppen, eller har ja helt fel?
av *pettson*
En sak har jag alltid undrat.
Hur kommer det sej att om man har nåt fastsatt med Genomgående bult med mutter på..( menar vanlig mutter, inte svetsmutter)
Försöker ALLA lossa bulten, man hänger sej på för kung o fosterland på just bulten? Muttern sitter där och ska förhindra att bulten går att lossa överhuvudtaget..
Om man istället koncentrerar sej på att lossa MUTTERN först. Så går bulten oftast utmärkt att få bort.
Alltså problemet finns inte bara hos amatören utan jag har sett det ofta på verkstäderna med bland utbildade mekaniker.
Samma att många funderar inte färdigt på vilket håll som man lossar och drar åt.
Framförallt tänker man inte färdigt när bulten sitter upponed. :wink:

När nåt sitter sådär benhårt att man måste ta till rör, då känns det inte riktigt som att man jobbar.,antingen med rätt verktyg, eller.. åt rätt håll?

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-

Går det att backa uppdateringen om det inte […]