Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#301063
Amli skrev:
Arese skrev:
Förvisso, men det förändrar ju inte styrning, chassibalans, ljud, växellåda osv osv osv.... Har testat Polestar-uppgraderingen och hade jag haft kvar min V70 hade jag köpt det men skillnaden mot dubbelturo sexan är gigantisk på alla sätt och vis. Så stor att det inte går att fatta om man inte testat!

V70 är en jättebra familjebil men den är trots allt hopplöst tråkig att köra oavsett motor.

Mvh
Arese
Så sant. Det går inte ens att jämföra V70 med en 335:a. Motorn är en juvel som inget i Volvo program kan jämföras med och när det gäller körglädje, ja det ska vi inte ens snacka om... ;-//
På just dessa punkter har dessvärre Volvo väääldigt långt kvar till BMW. Men jag tror å andra sidan att det inte är deras mål heller.
Just därför tror jag att komon V70 FT för familjeåkandet och 335 för expresstransporter i tjänsten och the occasional trackday kommer att passa bra :D

Tror inte heller att Volvos ambition är åt sporthållet. Det gör dock deras motorsport satsning mer och mer obegriplig...
#301116
Kolla Zatzy trådarna om BMW och rost så tror jag inte att nästa bil blir en...

Jag säger bara Mercedes E-klass!! Visst har man hört talas om E-klassens rostproblem. Framför allt är det väl Vi Bilägare som rapporterat om det. De tidningar som säljer lösnummer på att ha med tuffa tyska prestigebilar har väl tigit ganska effektivt. Jag trodde själv att saken var uppförstorad, men givetvis att det inte var någon rök utan eld. Tills jag såg en E-klass kombi med ett kanske 100mm x 50mm stort rosthål framför vänster framskärm. Och då talar vi inte om rost pga någon krockskada. Bilen var registrerad i mars 2004, dvs bara 5 år gammal! Detta på en "pampig" droska som garanterat inte kostat under 400.000 kr som ny.
#301139
Förvisso, men det förändrar ju inte styrning, chassibalans, ljud, växellåda osv osv osv.... Har testat Polestar-uppgraderingen och hade jag haft kvar min V70 hade jag köpt det men skillnaden mot dubbelturo sexan är gigantisk på alla sätt och vis. Så stor att det inte går att fatta om man inte testat!
V70 är en jättebra familjebil men den är trots allt hopplöst tråkig att köra oavsett motor.
Mvh
Arese[/quote]

Så sant. Det går inte ens att jämföra V70 med en 335:a. Motorn är en juvel som inget i Volvo program kan jämföras med och när det gäller körglädje, ja det ska vi inte ens snacka om... ;-//
På just dessa punkter har dessvärre Volvo väääldigt långt kvar till BMW. Men jag tror å andra sidan att det inte är deras mål heller.[/quote] Just därför tror jag att komon V70 FT för familjeåkandet och 335 för expresstransporter i tjänsten och the occasional trackday kommer att passa bra :D Tror inte heller att Volvos ambition är åt sporthållet. Det gör dock deras motorsport satsning mer och mer obegriplig...[/quote]




Trevligt att du är nöjd. Själv har jag varit väldigt nära dom två sista gångerna att köpa mig en 550 men "fegat" ur på slutet av olika anledningar.

Men, en fundering bara, varför ens jämföra en 5 cyl lätttrycksturbo (med rötterna från 1991) med en ny 3 liters sexa med turbo på 400 nm för 400 000 kr? Du kunde ju kanske jämfört motor/pris med en V70 T6 AWD som dessutom "bara" kostar 10 000 mer än en 335 i stället, T6:an har samma vridmoment och nästan likvärdig prestanda (T6 AWD väger ca 150 kg mer och 21 hk mindre). Att skillnaden är "gigantisk" mot en 2.5FT kan man tycka kanske, men, det tycker man när man kör en T6:a med jämfört med en 2.5FT med.

Visst BMW 330/335 är bra bilar som jag själv provkört ett antal gånger. Men skillnaderna som du påstår är verkligen överdrivna i mot verkligheten, det är ju inte precis Mercedeskomfort och Ferrariprestanda vi pratar om här.

Det känns lite som att köpa en M5:a och sen hacka ner på en 335:a som en trist och tråkig modell? Sen håller jag inte med att alla Volvos modeller är så tråkiga och kassa. Teknikens Värld utsåg t ex. S80 V8 som en bättre bil än bl a BMW 540. http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf
#301160
Trevligt att du är nöjd. Själv har jag varit väldigt nära dom två sista gångerna att köpa mig en 550 men "fegat" ur på slutet av olika anledningar.

Men, en fundering bara, varför ens jämföra en 5 cyl lätttrycksturbo (med rötterna från 1991) med en ny 3 liters sexa med turbo på 400 nm för 400 000 kr? Du kunde ju kanske jämfört motor/pris med en V70 T6 AWD som dessutom "bara" kostar 10 000 mer än en 335 i stället, T6:an har samma vridmoment och nästan likvärdig prestanda (T6 AWD väger ca 150 kg mer och 21 hk mindre). Att skillnaden är "gigantisk" mot en 2.5FT kan man tycka kanske, men, det tycker man när man kör en T6:a med jämfört med en 2.5FT med.

Visst BMW 330/335 är bra bilar som jag själv provkört ett antal gånger. Men skillnaderna som du påstår är verkligen överdrivna i mot verkligheten, det är ju inte precis Mercedeskomfort och Ferrariprestanda vi pratar om här.

Det känns lite som att köpa en M5:a och sen hacka ner på en 335:a som en trist och tråkig modell? Sen håller jag inte med att alla Volvos modeller är så tråkiga och kassa. Teknikens Värld utsåg t ex. S80 V8 som en bättre bil än bl a BMW 540. http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf
Har testat och skillnaden är enorm, två helt olika bilar V70 och 335i
Man kan kostatera att T6:an och den nya 2,5Ft är snarlika i prestanda, däremot är BMW nere i 5,5 sek 0 till 100 det går undan.

Tekniska data Volvo V70 T6 AWD 285 hk 400nm
0-100 7,2 sek
toppfart 245 km

Volvo V70 2,5FT 231hk 340nm
0-100 7,9 sek
toppfart 210

BMW 335i 306hk 400nm
0-100 5,5 sek
Toppfart 250
#301169
Att inte V70 T6 med sina 285hk och 400nm inte lyckas 0-100km/h under 7 sek är för mig ett mysterium. Visst är det en tung bil men jämför med t ex BMW 530 Touring (som är en mycket mer rättvis jämförelse än någon 3-serie) gör det på 6.5 sek. Nästan 1 sek snabbare och det med 272hk och 320nm.
#301174
Nu pratade vi om körbarhet, vridmoment inte acc siffror enbart eftersom du ansåg skillnaden var "gigantisk" mellan motorerna.. Skillnaden mellan en 6:a och med dubbelturbo kontra en 5 cyl lättrycksturbo. Jag har både ägt och kört olika T5R och R med snarlika prestanda som en T6.a men det är en enorm skillnad i motorkultur och körbarhet mellan dessa motorer.

En mer jämförbar bil med en T6:a är möjligtvis BMW 530 Xdrive på 272 hk:
http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5se ... _data.html

7.1 med automat


Sen siffrorna du anger för BMW 335 gäller cupé modellen. De korrekta fabrikssiffrorna enl BMW själva är:

5.7 manuell
5.9 automat
#301191
Krollspell skrev:Nu pratade vi om körbarhet, vridmoment inte acc siffror enbart eftersom du ansåg skillnaden var "gigantisk" mellan motorerna.. Skillnaden mellan en 6:a och med dubbelturbo kontra en 5 cyl lättrycksturbo. Jag har både ägt och kört olika T5R och R med snarlika prestanda som en T6.a men det är en enorm skillnad i motorkultur och körbarhet mellan dessa motorer.

En mer jämförbar bil med en T6:a är möjligtvis BMW 530 Xdrive på 272 hk:
http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5se ... _data.html

7.1 med automat
Nja, det var körglädje vi diskuterade. Inte samma sak om körbarhet enligt mig. Förstå mig rätt, jag tycker att V70 T6 är en kalas fin bil, inget snack om saken! Men när det gäller körglädje vidhåller jag att den står sig slätt mot t ex BMW 530. Men å andra sidan, vilken bil i klassen gör inte det? Och om 3.5i motorn (som vi ursprungligen diskuterade) hade funnits i 5-serie hade skillnaden varit ännu större. Men det skiljer å andra sidan en hel del i prisklass bilarna emellan.

Vidare har du självklart rätt i att V70 T6 mest rättvist ska jämföras med BMW 530 Xdrive med automat, och var faktiskt inte någon större skillnad i prestanda siffrorna.
#301198
Amli skrev:Och om 3.5i motorn (som vi ursprungligen diskuterade) hade funnits i 5-serie hade skillnaden varit ännu större.
Det gör den faktiskt - dock endast i USA. http://www.bmwusa.com/standard/content/ ... fault.aspx. Vet inte varför den inte säljs i Europa. 335 säljer ju som smör.
#301205
Det gör den faktiskt - dock endast i USA. http://www.bmwusa.com/standard/content/ ... fault.aspx. Vet inte varför den inte säljs i Europa. 335 säljer ju som smör.[/quote]

Kanske för att 550 Touring finns i Sverige men den säljs inte i USA?
#301208
Kanske det. Märklig komposition av modeller är det ju i alla fall för 550i Touring finns ju i Europa.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]