Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

skall imorgon dag göra ett försökt med byte/rengöring av vevhusventiliation, då jag har en tilltagande oljeläcka.

och jag har nu kommit fram till att läckanb bör vara från röret som g¨r in i "blocket" på mitten på baksidan från turbon.

då jag gjort rent odentligt och sedan när jag kört ett par kilometer så att oljan kommer från det området men jag har ett problem.

jag tror det är en del av vinkelväxel som sitter precis under turbon och ivägen för det röret som går in där.

så min fråga är.....hur f*n gör jag nu? måste jag lyfta upp turbon? kommer ju aldrig komma åt att få till det röret då?

bilen var varm då jag kolla sist så jag kunde inte känna efter så noga.

frågan är ju om jag skall fixa läckan och köra vidare eller är det värt att riva vevhusventen för "skoj/säkerhetsskull"

EDIT: som vanligt med denna bil så är det inte BARA hitta det här på en utomnordisksida http://www.xc70.com/forums/showthread.php?p=96545 så nu är frågan skall jag försöka eller inte!?

och om jag försöker borde jag då inte om jag klarar det få en bullpåse av mig själv?

skämt åt sido. lek med tanken att jag inte hittar hela den gamla o-ringen och det finns risk att den ligger i tråget skall jag få panik då?

borde följa med ut vid oljebyte i så fall?
dubbelkoll bara så att min hjärna funkar korekt, om jag vill prova den här krångliga "in the blind" operationen men misslyckas då skulle ju en avmontering av vinkelvxeln underlätta.

jag bytte ju drivknutar fram för typ ett år sedan och det gick ju bra. och nog måste det vara så att det enda jag behöver göra för att ta "dän" vinkelväxel är att riva tillräckligt på högersidan så jag kan dra ut axeln och sedan lossa de fyra bultarna som håller växeln?

och sedan fixa returröret och sedan bara skruva dit växeln igen? (har tagit av kardan igen redan)
de går att fixa läckan utan att ta bort vinkelväxeln, har gjort de både på min och en polares bil, men de är förbannat trångt! Man får vinkla armar och händer i positioner som en normal människa knappt klarar! Tog sin lilla stund att få dit skiten, så ja rekommederar de du är inne på, ut me höger drivaxel och ner me vinkelväxel, sen är de bara att köra på!

Blir mycke mera plats när den är väck!

Här är en bild utan vinkelväxel

Du ser 5 bultar oxå som håller vinkelväxel på plats, dom 2 översta kan va krångliga att få bort

Pilen visar att där är returröret från turbon!

Bild
liknar returrörets infästning det för oljestickan? "bara" att trycka i?

funderar så att jag har flera packningar och om jag lyckas utan att ta ner vinkelväxeln kan jag ju spara massa jobb misslyckas jag så blir det ju "bara" mer jobb.

de två "svår åtkommliga bultarna hur svårt? något knep (typ av verktyg så som förlängare)

hur tung är växeln? kan man hantera den själv? går ju inte direkt att stå på GDS hallens lift utan axel och hjul och stå under och lossa den (troligtvis tung vinkelväxel i skallen eller på bröstet vill man ju inte)

lär väl åka till GDS i alla fall så man får ett bra "golv till "bockarna"
Ja, röret trycker du bara i, finns en klamma mitt i röret som sitter dumt till, den måste oxå demonteras för att få bort röret!

Några förlängare och "knutkorset" (den där leden som ser ut som ett knutkors, kommer inte på namnet för tillfället) funkar bra att få bort dom översta bultarna på vinkelväxel!

Vinkelväxeln är inte så himla tung, går att hantera själv

Klarar du att få dit packningarna utan att ta ner vinkelväxel så är de ju bra, men de jobbiga är ju när du ska försöka få dit packningen uppe vid turbon (den byter du väl?) så blir de mycke lirkande för att få dit den!
du menar packningen mellan turbon och returröret? den platta gröna "pappersliknande"? om du menar den så ja den skall jag byta, läste ett tips om att man kan "fästa" den på röret med något så den sitter på rördelen från början och "åker" med på plats.
Jag har fått ihop bilen igen och har bytt i stort sett allt som rör vevhusvent till en kostnad av ca 16-17 hundra har en del saker jag skall lämmna tillbaka.

men nu är frågan kan det vara så att jag har sådan tur att jag kan slippa byta packningen? verkar inte läcka någonting nästan nu (har bara kört två kortare men väldigt hårda vändor bilen han bli varm och jag körde nästan 2 mil båda gångerna.

var ju riktigt stop i rör och ingångar

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-