Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av najk
Hej,
Jag är ny här och var inne här och smög lite och sökte lite information när jag skulle beställa ny bil. Nu när jag har beställt en Volvo tänkte jag att det kunde vara kul att vara här inne och tjöta lite. Volvon jag beställt är min första Volvo och det blev en XC70. Tanken är att jag ska ha den som ny tjänstebil istället för min nuvarande tjänstebil en Audi A4 Avant Sport Quattro.
Såhär blev specen:

Volvo XC70 2,4D Summum (175hk)
Solid Svart
Summum-pkt
6-stegad Automat Geartronic
18" Merac 235/50 VR18
Takspoiler
Tröskeldekor (Side Scuff Plates)
Blåtandshandsfree
High Performance ljud
Subwoofer
Tidur för tillsatsvärme
Mörktonade bakre rutor + lastutrymme
Barnsäkerhetslås bakdörrar elektriskt
Nyckelavstängning av passagerarkrockkudden
Dragkrok, delbar

Det finns ju alltid en massa utrustning som man vill ha, men jag byggde bilen så den skulle se lite tuffare ut samt ha all utrustning som man behöver. Jag funderade lite på att välja teknikpaket 1 och få nyckellöst system och aktiva xenon, men valde bort det då jag tycker det är ganska smidigt som det är idag att bara trycka på knappen för att öppna / stänga bilen.
Snabb leveranstid, vilket är trevligt! Kommer få den i augusti!
/Najk
av XCThord
Stort grattis till nya bilen och välkommen till forumet!

Jag skulle själv (antagligen) valt den nya 2,4D DRIVe-motorn (alltså 175-hästarn som du har valt) om jag skulle köpa en ny XC70/-60. Känns som en bra blandning av prestanda, bränsleekonomi och kostnad!

Tycker också att du har valt bra tillval. Summum är givet i "lyxbil" som denna, sen har du bra stereoutrustning och lite annat smått och gott. Håller med dig angående keyless drive - det är onödigt. Jag skulle dock valt metallic istället för solid, men i övrigt två tummar upp :-)-)
av Amli
Najk, verkar som du och jag har ganska lika smak på bilar :)
Jag hade själv en A4 avant 2.0TQ S-Line innan denna och i det närmaste identiskt utrusning på min XC70. Kan å det varmaste rekommendera Four-C chassi på XC70!
av najk
hehe, vad kul!
Jag har varit väldigt nöjd med Audin. Underbara sportstolar och fantastisk att köra. Enda anledningen att stanna när man är ute och kör är ju att fylla på kaffe och lite soppa i tanken. Men nu när vi ska bli fler i familjen så kändes den något trång i bagaget..

Four-C chassit hade jag gärna valt till, men kände att jag var tvungen att dra gränsen någonstans innan det rann iväg lite för mkt, tyvärr
Jag har testat Four-C på en V70R -04 och jag blev grymt imponerad. Det fräckaste var ju att den lade i Sport läget på automaten av sig själv när man tryckte på advanced och galet vad hård den blev =) Kan tänka mig att de har byggt vidare och gjort systemet ännu bättre nu när de har haft 6år till på sig.

Amli, vad har du för utrustning mer?
av najk
plasmagunnar skrev:Grattis till en kanonfin bil! Men kommer det inte kännas konstigt att gå från Audi Quattro till framhjulsdriven Volvo?
Det är ju helt klart gött med quattro. Den ligger ju grymt fint i kurvorna om man drar på lite för mycket samt att det är väldigt tryggt på vintervägar / grusvägar.
Jag funderade ganska mycket på det, men där jag bor så har jag användning av 4-hjulsdrift kanske 10 dagar om året. De dagarna är det ju helt klart underbart, men att betala 1dl mer per mil alla andra dagar om året är inte lika roligt. Jag tror jag tar mig fram minst lika bra med den högre markfrigången och ett par bra däck.
Om du väljer keyless så blir det ÄNNU smidigare! Man kan göra precis som man gör om man inte har keyless, dvs låsa upp på fjärren och sedan sätta i nyckeln i instumentbrädan och starta. Men det fina med keyless är ju att du kan ha nyckeln i fickan helatiden. När du kommer fram till bilen drar du bara i handtaget - då låser bilen upp sig samtidigt som du drar i handtaget. Sedan är det bara att trycka på bromsen + startknappen, fortfarande med nyckeln i fickan. Det är helt suveränt! (D)

Grattis, och lycka till med bilen!
av najk
Jag ska nog åka förbi Volvo och testa hur det funkar i praktiken. Kan ju vara bra och veta om det är något man tycker är värt 5000 spänn tills nästa gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
najk skrev:
plasmagunnar skrev:Grattis till en kanonfin bil! Men kommer det inte kännas konstigt att gå från Audi Quattro till framhjulsdriven Volvo?
Det är ju helt klart gött med quattro. Den ligger ju grymt fint i kurvorna om man drar på lite för mycket samt att det är väldigt tryggt på vintervägar / grusvägar.
Jag funderade ganska mycket på det, men där jag bor så har jag användning av 4-hjulsdrift kanske 10 dagar om året. De dagarna är det ju helt klart underbart, men att betala 1dl mer per mil alla andra dagar om året är inte lika roligt. Jag tror jag tar mig fram minst lika bra med den högre markfrigången och ett par bra däck.
Jag har växlat lite mellan fram/bak/fyr-hjulsdrift med manuell och automat och tror inte största skillanden är hur bra man tar sig fram utan mera vid vardagskörningen, så har det varit för mig i alla fall och 4hjulsdriften är beroendeframkallande.

Med 420 Nm och fwd så spekar det loss hur lätt spm helst om det inte är torr asfalt, det räcker med lite fukt på vägen och man ska iväg i en korsning så tokspinner det bara, det tar ett bra tag att ställa om sig när man förlorar 4WD och får 420 Nm, kan jag säga dig.

Sen säger du att det inte är roligt att betala 1dl extra per mil, tänka på att XC modellerna drar ju 1 dl extra per mil mot vanliga V70, det upplever i alla fall jag. Automaten plussar på minst 1 dl ytterlgare per mil.
Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]