Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag köpte en V40 för ett par veckor sedan, det är en vanlig 2.0, 1997 och den har gått 11 200 mil. Den är jättefin men den drar så mycket bensin, vet någon vad det kan bero på? Jag har kört i Stockholmstrafik så det är ju mycket start och stopp, men har haft två gamla bilar innan (Mitsubishi och Opel) och ingen av dem slurpade så här mycket bensin.

Finns något man kan göra? Jag har hört att man kan kalibrera förgasaren så att den ger mindre bränsle till motorn - med sämre prestanda som följd men mindre förbrukning. Den är besiktad och godkänd.
Mvh Helene
Hej

Som du skriver, körning med en stor tung bil i stokholm drar massa bensin så är det bara, bara att vänja dig. Min s40 drar säkert över litern i statstrafik är inge fel på den. Det man kan göra är att se till att servicen på bilen är sköt, nya filter, olja, tändstift, tändkablar. Och att inga bromsar ligger mot och att däcken har rätt lufttryck. Sen kan du ju alltid lär dig ecodriving.http://sv.wikipedia.org/wiki/Sparsam_k%C3%B6rning. Tänk på att ac. drar 10 % mer bensin med!!!!!

Sen är det olika storlekar på motorer, 2,0 drar mer bensin en tex en opelmotor.
är det turbo?. Äldre volvo är väl inte direkt kända för att dra lite bensin.

mvh
erik
helenet skrev: Finns något man kan göra? Jag har hört att man kan kalibrera förgasaren så att den ger mindre bränsle till motorn - med sämre prestanda som följd men mindre förbrukning. Den är besiktad och godkänd.
Mvh Helene
En V40 har insprutning så där finns ingen förgasare. Så tyvärr finns det inget att justera.
Den är nog bara som tidigare sagt. Se till att serva bilen bra, ha rätt lufttryck, ha ingen onödig last i bilen och kör mer ekonomiskt.
Men som vetten frågar: Vad drar den då?
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]