Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xlarge
emwtur skrev:Härlig debatt detta :-)

var gör förresten AC-verkstäderna av gasen dom plockar ur ett system ?

/emwtur
Man kör gasen genom en återvinningsmaskin, som filtrerar bort partiklar, separerar bort olja, och renar den från fukt och använder den igen!

/xlarge
Användarvisningsbild
av Severin
Fan detta är inte lätt alltså för en "dödlig svensson"

När jag va hos gubben så va det en mulen dag ca 10-13 grader varmt och han koppla på en mätare på påfyllnaden som sitter till vänster från kylaren sett framifrån och fick fram 2kg vid avstängd och då hade ac:n kanske gått i 5-10 min på vägen dit(hade för stort spel då magnetkoppling så den gick inte hela vägen) och sen så drog jag igång bilen med ac:n på max kyla och då vart det ett tryck på 3.5kg.

Eller säger inte trycket nåt om hur mycke/lite gas som är i?

Högtrycksidan,lågtrycksidan skriver du, vad menas med det, kollar man trycket på olika ställen eller vadå?

Vid 20-25grader så tycker jag att den kyler bra

Säger detta nånting för er som kan detta?
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger.
av xlarge
Borde finnas två olika stora snabbkopplingar/portar...
Men just det du har ju en VOLVO...Dom har prutat bort högtrycksporten på dom...Kan inte säga på rak arm om detta är fallet på din modell!

Om det är så att det bara finns en port...Då kan man inte avgöra om systemet funkar överhuvudtaget utan att bara kolla hur kallt det blåser.

Lågtrycket bör vara ca 4,5 kg (20 grader utetemp) vid avstängd AC..Och ca 2,5kg vid drift

/xlarge
Användarvisningsbild
av Severin
xlarge skrev:Lågtrycket bör vara ca 4,5 kg (20 grader utetemp) vid avstängd AC..Och ca 2,5kg vid drift

/xlarge
Var ju precis tvärtom när han mätte lägre vid avstängd och högre vid drift.....fattar ingenting längre

Sen så är det bra typiskt när det finns så många på forum som kan mycke om bilar så bor dom huur långt som helst ifrån en..... :cry:
av xlarge
Kompressorn har en Lågtrycksida(sug) och en Högtrycksida(tryck)..
Två rör går in till förångaren i kupen, via kondensor och torkfilter..Ena KLENA röret är det kondenserad gas i (vätska) HÖGTRYCKSIDA..

Det grövre röret är det förångad vätska i (gas) LÅGTRYCKSIDA..

Usch va det är svårt att förklara i ord ?:-/

Hoppas det hjälper dig!

/Xlarge
av xlarge
sewe skrev:
xlarge skrev:Lågtrycket bör vara ca 4,5 kg (20 grader utetemp) vid avstängd AC..Och ca 2,5kg vid drift

/xlarge
Var ju precis tvärtom när han mätte lägre vid avstängd och högre vid drift.....fattar ingenting längre

Sen så är det bra typiskt när det finns så många på forum som kan mycke om bilar så bor dom huur långt som helst ifrån en..... :cry:
Det kan mycke möjligt vara så att trycket steg... eftersom fläkten startar och höjer teperaturen hos aluminiumrören under huven...MEN DETTA ÄR BARA MIN GISSNING!!

Du ska inte ner till våran festival som pågår nästa helg TÖREBODA FESTIVALEN?

Slå två flugor på samma smäll!

H/D xlarge
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Appropå priser.. Finns det någon som vet utifall det finns någon "aktör" i eller runt Ludvika-trakten som trycktestar och fyller på "billigt"? Vill minnas att det kostade närmare 2000 spänn när jag trycktestade och fyllde på systemet i min förra volvo för c:a 4 år sedan. De priser jag läst om i denna tråd låter mycket mer plånboksvänliga än det jag betalade. När systemet återigen kylde dåligt året därpå så lämnade jag in bilen och det upptäcktes att en slang vid kondensorn? (minns inte namnet på vad den hette) läckte och den gick på nästan 1000 spänn + arbete och fyllning inkl. tryck och läcksökning = drygt 4000!!! :-O) (Det var inte volvoverkstaden men de skulle ha ungefär lika mycket men hade inte tid förränns efter semestern). Systemet kylde iaf perfekt efter det, men den semestern blev lite mer "sparsmakad" till förmån för en sval bil..
Användarvisningsbild
av nonne70
Hej

Jag har samma problem, behöver fylla på ac:n. För att när de bytte kamrem så var de tvungen att ta bort kylaren och då försvann all ac, sa de tidigare ägaren, vilket jag tror är skit prat. Men hittar jag en som är billig är det värt att prova iallafall. Jag bor i Gävle och har en 855 - 97
av *pettson*
TOG MAN BORT KYLAREN FÖR ATT BYTA KAMREM? :shock:

Det låter ju onekligen nonsens av stora mått.. :roll:
Användarvisningsbild
av nonne70
Ja viist låter det knepigt att de ska ha tagit bort kylaren... men men så är det iallafall och istället för att slänga ut 2000kr först är jag inte sugen på. Och det brukar finnas de som tar ca 500kr

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]