Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: V70 t5 -99 elektroniskgassystem.

Har liten fundering över vad det kan vara som orsakar att när jag frikopplar så sjunker varvtalen väldigt ofta till 500rpm, men endast när jag har ac:n igång, stänger jag av den, så sker det aldrig.

Inga problem med tomgång eller något sådant, det är just vid växlingar det är lite irriterande då bilen rycker och känns som den kvävs när den sjunker till 500, sen kort sekund senare så går den upp till 800, där den ska hamna.

mvh
suomela
Bytte avgassystem idag, då det var relativt sönder rostat och jag anade en aning om att det var lite av boven i dramat.

eftersom det var ett relativt stort hårt efter mitt dämparen, så blev det inte tillräckligt med mottryck i avgassystemet där av dessa varv dippar, då man använda ac:n, så blev det lite överanstängt för motorn tydligen, men nu är det nya 3" catback systemet på och problemet löste sig själv på den vägen :)

:-)-)
av *pettson*
hmm du menar att ett 3" avgassystem efter kat ger mera motstånd på tomgång än ett rör som läcker lite grand?. Förlåt.. men jag tror inte på det. Menar mängden avgaser på tomgång som löper i ett 3"rör är som att ha ett läckande system.
Men nåt blev ju ändå korrekt.
Pettson
Vill absolut inte klanka ner på dig, för du kan otroligt mycket mer om bilar än mig, så ta detta på rätt sätt.
Men borde det ändå inte vara så att det faktiskt blir ett (mer) korrekt mottryck i systemet när det inte läcker efter kat, pga. att då går ju avgaserna korrekt till bakre ljuddämpare och får därmed mer mottryck pga. det?
av *pettson*
Nej det är lugnt.. Jag ska förklara hur jag tänkte högt. Det är så att på tomgång går det väldigt lite avgaser i ett avgasrör. Motrycket är väldigt lågt. Om man då monterar ett större rör så blir trycket lägre, monterar man ett 3" är det nästan obefintligt. Det enda som genererar mottryck på tomgång i princip på en otrimmad bil är katalysatorn då den är närmast motorn och den är närmast i tid för dom expanderande gaserna och den är tätast att driva gas igenom.
Ett 3" är till och med såpass lågt mottryck i att en otrimmad till bara chippad bil (både turbo och utan turbo) tappar vridmoment på lägre varvtal. Tar vi t.ex en turbo så är 3" ett bra val på främre röret, för att efter kat gå på 2,5" så att det blir ett lagom mottryck som i sin tur genererar ett bredare vridmoment.

med tanke på ovanstående så förstår jag inte riktigt hur det skulle lösa problemet med dipp vid ac gång?.
Men bevisligen är det nåt bra som hänt din bil eftersom problemet är borta trots allt. :wink:
*pettson* skrev:Ett 3" är till och med såpass lågt mottryck i att en otrimmad till bara chippad bil (både turbo och utan turbo) tappar vridmoment på lägre varvtal. Tar vi t.ex en turbo så är 3" ett bra val på främre röret, för att efter kat gå på 2,5" så att det blir ett lagom mottryck som i sin tur genererar ett bredare vridmoment.
Då blev man klokare på det :-)-)
Har funderat på att byta hela systemet från 2,5" till 3", men det känns inte längre aktuellt.
Saken är det att mitt gamla system var 3", och att efter mittdämparn sitter det 2 små dämpare för varsitt utblås, samt att direkt efter mittdämparn så var det ungefär en halv decimeter mellean rören, pga rostangrepp, så det blev nog rätt så lite motstånd. därav dipparna på varvtalen mellan växlarna, att stå på tomgången var ju inge större problem, utan vid frikopplingar under växlingarna, dessa dippar skedde.

hur som helst är jag nöjd, för nu fungerar allting =)
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]