Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smelly
Hej!

Jag tänkte presentera mig och göra mitt första inlägg i detta eminenta forum som redan hjälpt mig en massa inför besiktningen av min nya V40.

Jag kom över en V40 T4 från 98 med omkring 25000 mil bakom sig för 16 tusen. Det måste väl ändå ha varit ett bra pris? Killen som sålde hade fått den i byte och ville bli av med den fort. Den är obesiktigad och oskattad men besiktningen ska ske på fredag om allt går som det ska. Har redan lyckats lista ut att LMM:en måste bytas så en ny är på väg från skroten för 700 spänn, likaså ett rör från avgassystemet till motorn som var sprucket och nya handbromsvajrar men det är ju inga katastrofala kostnader.

Då den har körförbud har jag ägnat ett par dagar åt att polera och vaxa och gå igenom allt. Verkar som om den är extrautrustad med businesspaket också :) Det som inte gått som det ska är väl bakre vindrutetorkaren som inte vill och spolarvätskan som dreglas ned för vindrutan istället för att spruta men den säkringen ska bytas när jag hittar en bättre tång. Jag längtar efter min LMM och hoppas få testa motorn på riktigt utan blödder och gastapp, borde komma på posten på onsdag. Den är väl kul att köra?

Så ni som tänker semestra i småländska skogarna bör se upp för snart kommer 200 hästars "gröna faran" att susa omkring med en oerfaren dåre bakom ratten :) vi syns, jag återkommer när jag har problem eller har hittat lösningar på era.
av mattiasg
Låter fint, och lycka till. Men akta dig för storälgen i småland. Kör med ojämna mellanrum mellan Gbg och Öland och det händer ofta att storälgen fiser en i ansiktet
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hoppas det funkar bra med nya LMM då och att den klarar besiktningen.
Jag bor i Småland så då kanske man ska akta sig. :???: :lol:

Vi kanske får se en bild på bilen också? . . Välkommen till forumet i alla fall!
av Smelly
Tackar för de glada välkomstropen, jo jag passar mig för älgen de är ganska vanliga blir nog till att ta det försiktigt i början innan jag känner bilen så thomas88 kan nog lugnt fara runt i skogarna.

Jag bytte LMM:en och tycker nog att bilen går bättre men ändå inte bra, lambdalampan och antisladd lampan slocknade efter ett tag när jag bytt så nåt bra var det ju. Men den går ändå inte bra ännu, har kört ungefär 1,5 mil för att kolla och motorn struntar fullständigt i gaspedalen ibland och dethär med turbo vet jag inte... morsans gamla 460 är det bättre drag i tycker jag. Jag misstänker att det är det spruckna flexröret från motorn till avgasröret som "lurar" lambdan. Bensinförbrukningen ligger någonstans kring 2 liter milen och det är lite väl högt. Tomgången är också ruskigt låg, omkring 500 och när man trycker till på gasen så sjunker det lite innan det varvar upp... är jag på rätt spår om jag lagar läckan i avgasröret?

S
av Smelly
Oj oj, vad det går... fick igenom bilen i besiktningen i morse utan några anmärkningar what so ever! Nu har jag provkört i 100 mil och den är ju livsfarlig... tror jag får sälja den igen och gå tillbaks till 460... Om man ligger på motorvägen och vill om så är ju jag van att lägga plattan i mattan och sen vänta i några minuter på att komma förbi. Idag han jag inte ens börja gasa så var jag uppe i 160 och förbi 3-4 stycken. Läskigt ju, borde inte volvo få 1 års fängesle och 30 miljoner i böter för att de tillhandahåller något som man kan begå brott med?

I allafall bilen var inne på verkstad för att byta det där flexröret där det visade sig inte finnas någon packning. Det visade sig också att turbon var bytt mot en kraftigare och att klåparna som gjort det hade missat att sätta fast dumpventilen så där var det bara hål, dessutom var några vacuumslangar avbrända så de byttes och sedan dess går den bra! Kanske lite obalans i däcken för jag tycker det darrar i ratten i vissa hastigheter.

Den där dumpventilen hade jag ju gärna sluppit, pysljudet är nog coolare om man är 18 eller om man sänker en buss så en äldre dam kan stiga på lättare. På verkstan menade de att det inte gick att byta tillbaks till orginalventil eftersom alla dimensioner var annorlunda på den nya turbon. Nu har de bara pluggat igen hålet där pushventilen ska sitta. Kan det skada turbon eller motorn på något vis?

Ha det bra.
av FuBaR
Grattis till ett mycket bra köp. Visst v40 är kanske inte volvos bästa bil men det är riktigt fin och skön att köra. Vi köpte en V40 vi också och skillnaden mellan en gammal 945 är stor. Jag köpte min för 14500kr med 19300 mil på mätaren och fullstämplad servicebok det ända jag bytte var bromsskivorna bak, samt en vajer inne i cupén för handbromsen bilen gick igenom bes utan anmärkningar den också. Så för dom pengarna är det riktigt billigt med den komforten. Jag är super nöjd så jag tror du är kommer njuta många sköna mil i din också;)
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tagit bort citeringen
Användarvisningsbild
av Tomas88
Smelly skrev:Läskigt ju, borde inte volvo få 1 års fängesle och 30 miljoner i böter för att de tillhandahåller något som man kan begå brott med?
Ja fy fasen. Stäm dom. :lol:

Ja ja. Kul att du är nöjd. Som FuBaR säger S/V40 kanske inte är de allra bästa Volvomodellerna. Men definitivt inte dåliga och framför allt väldigt prisvärda enl mig. Jämför tex med vad man får ge för tex en S60 eller V70 av samma årsmodell.
Användarvisningsbild
av Nexus
men Tomas köper man en V70 så får man ju en Volvo :wink:
Sen så går det köra normalt med hur många hk som hellst under huven bara man kan lära sig hantera gaspedalen 8)

Det borde ju gå byta till en återcirkulerande dump av model större som passar anslutningarna :???:

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]