Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
alltommotor.se skrev:Transportstyrelsens stoppar de populära sms-upplysningarna ur vägtrafikregistret. De är helt enkelt för populära - och därmed för dyra för myndigheten. Tjänsten stängs från och med 1 juli 2009, men kan återuppstå i ny, avgiftsbelagd form senare i år.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ms-1.13471

Synd. Använder ju detta en del själv. Hoppas det kommer tillbaka och inte blir allt för dyrt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Synd! Har man väl börjat blir man lite beroende faktiskt. Rent krasst är det en ganska onödig tjänst, i varje fall för mig, men kul! Lika ärligt kan jag tycka att det är OK att de som använder tjänsten betalar för den istället för att staten ska göra det. 11,5 miljoner SMS per år delat på 30 = 380'000 användare. Jag antar att varje person i genomsnitt skickar 30 SMS. Jag själv skickar många fler...
Då tycker jag det är rimligare att vi användare betalar, vad anser ni? Vi har ju faktiskt världens (näst) högsta skattetryck i denna värld, inte för att det sänks iom. detta men rent principiellt.

Men det är ofta en kul tjänst, senast för några timmar sedan fick jag reda på att Andreas Michaelsson, på M&N Motor här i Uppsala, har en S80 V8. :D
Tjänsten kan också hjälpa till att bekräfta civilpolisbilar, inte alltid helt fel tycker jag.
Användarvisningsbild
av Nexus
Är båda för och emot det. Gillar inte riktigt att det ska vara så lätt få reda på vem som äger bilen och vart han bor men å andra sidan är det bra att få upplysningar om man behöver det.
Användarvisningsbild
av Ticken
Fast grammse, man får ju inte veta mer än orten var personen bor.. förut för 100 år sen så fick man ju hela adressen, då kan jag förså att folk inte gillade det.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Tomas88
halmstaden kan hålla med dig lite. Jag kan tänka mig att betala lite för detta. Borde ju inte bli så mycket om de bara tar ut kostnaden för att täcka tjänsten.
Å andra sidan så betalar ju vi bilägare redan väldigt mycket skatt så då kan man tycka att man kunde få denna tjänsten gratis.
Å tredje sidan så är det ju kanske inte bara bilägare som använder tjänsten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
halmstaden skrev: Vi har ju faktiskt världens (näst) högsta skattetryck i denna värld, inte för att det sänks iom. detta men rent principiellt.
Det är ju det som irriterar mig lite, trots att vi har världens högsta skattetryck (vi har väl klättrat om danmark igen) så ska man ändå betala avgifter i alla fall för allting.

Det borde vara antingen eller.....

Lägg skiten på deras hemsida så kostar det dem korvören istället för att mixtra med SMS som är dyra.
Användarvisningsbild
av Guligan
SMS behöver ju inte vara så jäkla dyra. Gör en riktig upphandling och prispressa operatörerna istället för att lägga ner!
Användarvisningsbild
av eccy243
VolvoB20 skrev:Lägg skiten på deras hemsida så kostar det dem korvören istället för att mixtra med SMS som är dyra.
Grejen är ju att dom kan inte göra så. Enligt personuppgiftslagen (PUL) så får inte personuppgifter publiceras på internet. Fråga mig inte hur det går till hos eniro mfl... :roll:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]