- mån 29 jun 2009, 12:02
#299879
V70 99, snart 20000 mil.
(Har läst lite i arkivet men svårt att hitta detta fenomen)
När jag startar upp bilen börjar fläkten att blåsa för fullt på typiskt Volvomaner.
Och kylan kommer ur gallren ganska så fort, allt är altså frid o fröjd så långt :)
Men efter en liten stunds körning, runt 5 minuter sådär, då försvinner kylluften
och det kommer enbart ljummen luft. Kupefläkten går fortfarande på fullvarv.
Kupefläkten fortsätter sen förståss på fullt varv men det kommer bara ljummet.
Systemet försöker altså kyla ner kupe´n till inställda värden på kontrollpanelen,
men eftersom kompressorn inte levererar kyla så minskar ju inte fläkten heller.
Altså blir det först en liten avkylning i bilen, men sen allt varmare där inne :(
1) Kan det vara så enkelt att det börjar bli dåligt med köldmedel ?
2) Eller är det mer troligt att kopplingen är sliten på kompressorn = shimsning ?
3) Eller verkar det vara något helt annat fel ?
(Har läst lite i arkivet men svårt att hitta detta fenomen)
När jag startar upp bilen börjar fläkten att blåsa för fullt på typiskt Volvomaner.
Och kylan kommer ur gallren ganska så fort, allt är altså frid o fröjd så långt :)
Men efter en liten stunds körning, runt 5 minuter sådär, då försvinner kylluften
och det kommer enbart ljummen luft. Kupefläkten går fortfarande på fullvarv.
Kupefläkten fortsätter sen förståss på fullt varv men det kommer bara ljummet.
Systemet försöker altså kyla ner kupe´n till inställda värden på kontrollpanelen,
men eftersom kompressorn inte levererar kyla så minskar ju inte fläkten heller.
Altså blir det först en liten avkylning i bilen, men sen allt varmare där inne :(
1) Kan det vara så enkelt att det börjar bli dåligt med köldmedel ?
2) Eller är det mer troligt att kopplingen är sliten på kompressorn = shimsning ?
3) Eller verkar det vara något helt annat fel ?
Volvo V70 Glt 170 Automat & Volvo V70 T5 260 Automat