Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Det är straffbart.

Du kan ju börja med att läsa Brottsbalken 8 kap 1 & 2 §§

Lite att läsa... LÄNK
Senast redigerad av 2 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Danneman
He he he... ja, skulle dom komma för denna sak så kan jag ju bjuda på kaffe samtidigt ;)
av Frigge
Man riskerar åtal även om man går mot röd gubbe :lol: .
Men risken för att åka ditt gäller ju ENDAST om man åker dit på bar gärning, i övrigt är det ju näst intill omöjligt att bevisa varken det ena eller andra o man är ju oskyldig tills motsattsen bevisats :lol: .

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kände ju till felet, då är det alltså olagligt.

Din kompis kom på felet, då är hans grej också olaglig.

båda grejorna är ju nån form av stöld.

men om din kompis inte haft koll på att han fått mer bränsle än vad han skulle ha så är det ju inte stöld.
av zenobia
Frigge skrev:Man riskerar åtal även om man går mot röd gubbe :lol: .
Men risken för att åka ditt gäller ju ENDAST om man åker dit på bar gärning, i övrigt är det ju näst intill omöjligt att bevisa varken det ena eller andra o man är ju oskyldig tills motsattsen bevisats :lol: .

/Fredrik
De flesta bensinstationer som jag har varit på (då även automatstationer) har kameraövervakning som filmar pumpområdet. Att matcha bilar med datum och tid mot loggen i bensinpumpen är ingen svår grej.

Om ett bensinbolag blir av med 10.000 liter bensin x 11 kr så lär nog bolaget eller försäkringsbolaget vilja ha tillbaka sina 110.000 kronor utan tvivel. Speciellt med tanke på att merparten av detta belopp består av skatter och moms som dom lär få betala till staten oavsett om dom supit upp bensinen eller sålt den.

Så åk du tillbaka och kolla eventuella kameror innan du tar ut din lilla seger för några sketna hundralappar....
av Teemu
zenobia skrev:
Frigge skrev:Man riskerar åtal även om man går mot röd gubbe :lol: .

/Fredrik
De flesta bensinstationer som jag har varit på (då även automatstationer) har kameraövervakning som filmar pumpområdet. Att matcha bilar med datum och tid mot loggen i bensinpumpen är ingen svår grej.

Om ett bensinbolag blir av med 10.000 liter bensin x 11 kr så lär nog bolaget eller försäkringsbolaget vilja ha tillbaka sina 110.000 kronor utan tvivel. Spciellt med tanke på att merparten av detta belopp består av skatter och moms som dom lär få betala till staten oavsett om dom supit upp bensinen eller sålt den.

Så åk du tillbaka och kolla eventuella kameror innan du tar ut din lilla seger för några sketna hundralappar....
Mycket möjligt att dom kan få fram vilken bil som varit där. Men dom lr ju inte så lätt kunna visa hur mycket vem tankade eller?
av _hagitch_
haha grattis...staten tjänar pengar så det räcker på bensinen.. :lol:
av zenobia
Teemu skrev:Mycket möjligt att dom kan få fram vilken bil som varit där. Men dom lr ju inte så lätt kunna visa hur mycket vem tankade eller?
Anta att dom med stor sannolikhet vet att pumpen levererar 10 liter bensin i minuten. Enligt filmen som är inspelad stoppade du in pistolen i din bil 21:00 och tog ut den 21:04. Då behöver man inte ha gått någon högre matematikutbildning för att lista ut att du har tankat i storleksordningen 4-5 minuter x 10 liter, dvs någonstans mellan 40-50 liter bensin. Har du dessutom en bil där bensintanken rymmer i storleksordningen 70-80 liter så kan det ju vara svårt att neka.

Nu tror jag också att detta är lite väl långsökt men vill dom lägga ner lite energi så tror jag inte att det är någon omöjlighet för dom att lista hur mycket dom skall kräva från respektive fordonsägare.

Jag skulle inte ha chansat i en liknande situation. Att skita ner sig för 5-600 kronor är inte min grej....

Dessutom skulle jag inte ha tankat (och visat mig i stationens kamera) för att sedan lyfta telefonluren och ringa till en kille som 5-10 minuter senare dyker upp på samma videofilm. Att sedan bägge dessa stackars tankare inte hade en aning om att man fick en full tank för ett par tior lär inte räcka långt i Tinget... Polisen har fått ut telefonlistorna innan du ens har hunnit säga "mobiltelefonoperatör". Att sedan koppla er till fysiska placeringar i den lilla staden (avstånd till närmsta telefonmaster) gör dom lika snabbt.

Aktuellt datum & tid enligt övervakningssystemet, telefonsamtalens tid & placering, medverkan i bensinbolagets lilla videofilm samt bekräftelse från mobiloperatören att din mobiltelefon (och då troligen även du) varit på platsen den aktuella tidpunkten gör det svårt för dig att neka och komma undan med det.

Lagrummet du kommer att möta i ditt lilla samtal med Polisen heter just BrB 8 kap. 1-2 §§. Troligtvis kommer dom att använda sig av 2 § som innebär snatteri.

Bensinbolaget behöver endast ta kontakt med Polisen. Sedan är det deras jobb att koppla ihop resten. Vilket dessutom är ren rutin för dom. Att ett stort bensinbolag skickar sin armada av advokater lär ju göra så att Polisen sätter lite prio på det...

Men visst, har du lite tur så har du tjänat 5-600 kr. Men med lite otur så har du en notering i belastningsregistret dom närmsta 5-10 åren. Idag får du inte ens jobb på dagis utan utdrag ur detta belastningsregister.

8)
av S.t.r.a.n.D
Haahahahaha, detta är ju inte möjligt. Det hände mig inatt också. Pumpen fick fnatt och registrerade bara 3 liter. Tankade 50+ liter för 33,84... :D :D
Sen tog det inte lång tid innan det var massvis med bilar där....och sen kom farbror blå och förstörde kalaset...
av zenobia
VolvoForLife skrev:....och sen kom farbror blå och förstörde kalaset...
Fråga: Om det nu inte är olagligt att tanka på detta sätt, varför tror ni då att Polisen kom och förstörde det hela enligt ovan? Knappast för att dom ville tanka själv... Så för er som antydde att det inte skulle vara olagligt, tänk en gång till... :D

Oklart vilken typ av service det är då […]

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]