Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metabolic85
har en 440 se, 94:a som ej vill starta. varken bensinpumpen eller tändningen fungerar. bilen var fullt fungerande och sedan ställdes en tid och efter det startar den inte. stod stilla i ca 3mån. har en liten tanke att det kan vara ECU:n som strular. någon annan med ideer om vad problemet kan vara??
Användarvisningsbild
av vetten
Är batteriet laddat? Gör rent batteripoler och jordpunkter på bilen (det finns en hel del) Oxid i kontaktstycken är mycket vanligt på dessa bilar och då speciellt om dom har stått ett tag. Sen reläerna som sitter under handskfacket, ett till bensinpumpen och ett till motorstyrningen, ja som du ser så finns det en del felpunkter. Du kan ju också testa att läsa av ev. felkoder för att kolla om du hittar något där. Men börja med batteriet och gå sen vidare.
av metabolic85
batteriet är laddat och har bra kräm i sig. Jag har kopplat ström på reläerna och då klickar de. men tar jag bort reläet och sätter en kabel imellan så startar bensinpumpen :???: har någånn en aning om var alla jordpunkterna sitter??
Användarvisningsbild
av vetten
Nej inte riktigt alla jordpunkter har jag koll på, men börja från batterier och följ den kabeln, den går från batteriet till karossen och sen till motorblocket. Det är den största jordflätan sen sitter det en mindre mellan motor och karossen också har för mej att det är i bakkanten av motorn.
Kom att tänka på en sak, har du imobilisator på din bil? jag vet att det kom som tillval på dom senare modellerna, har för mej att det var någon typ av "pinne" som skulle stickas in i något hål men vet inte var, någon annan på forumet kanske vet?
Har du kollat att allt står rätt till med tändningslåset?
Den stora multikontakten som är ansluten till styrboxen kan ju också ha oxiderat.
Försök att kolla felkoderna så kanske du får en fingervisning om felet.
av metabolic85
nä imobilisator finns det inte, tänninglåset har varit utbytt av förra ägaren, är lite slitet igen, stöldförsök för ett halvår sedan. har haft av styrboxen och gjort rent. hur kollar man felkoderna? tack för all info.. behövs verkligen
Användarvisningsbild
av vetten
Om du följer länken till 480klubbens sida

http://www.svenska480klubben.com/

Går in på deras forum och sen kollar under "Mektips" så hittar du en tråd där som heter "Felkoder Volvo 480 Turbo 1990-96" med alla koder plus hur du ska göra för att komma åt dom och koderna är väl dom samma för din bil fast det inte är en turbo, bara lite färre kanske :-)-)
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]