Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

zäta; Jag kan inte ge dig några siffror eller andra bevis, men det är väl ganska stor skillnad på motorerna? 2,5 l Turbo är nog ganska törstig, har själv den i min V70 XC från -99. Att se på färddatorn där när man kör en fullastad hästtrailer är ingen munter upplevelse.

Så du får alltså lägre förbrukning på den motorn jämfört med den i GLT´n? Överraskande. Jag har haft automat i flera år nu, och jag kan inte säga att jag jämfört förbrukningen med en motsvarande manuell. Det är bara ett antagande jag gjort, speciellt efter att ha studerat folks körteknik.

I vilket fall som helst är alltid en automat överlägsen när det gäller att köra. Både i tät trafik och på landsväg. Man kan äta samtidigt, sms:a, byta skivor, läsa posten man hämtat i postlådan och man kan prata i telefon utan att behöva tappa den när det ska växlas..... :wink:
av Krickan
joakimlennartsson skrev:Tycker inte det finns så många argument för manuell låda. Kommer man upp i väldigt höga effekter på motorn kanske automatlådor är sämre.
Kan inte förstå varför man ska sitta och veva med spaken när det finns alternativ, bensinförbrukningen blir troligen inte högre. Det är min övertygelse att de flesta slarvar med växlingar när det är manuellt. Man kör inte optimalt, så en automat håller på många sätt nere förbrukningen. Dessutom är det nog skonsamt för motorn om det växlas optimalt....
Nja, det är väl en sanning med modifikation skulle jag vilja säga.
Visst, trimmar man bilen så kan det nog bli problem.
Men tex. många av Baaden Meinhof Wagons:s högprestanda maskiner säljs i princip uteslutande med automat.

Den högre bränsleförbrukningen blir väl som du skriver (i ett annat inlägg) mest märkbar vid korta rundor, eller vid köer och stadstrafik, vid långfärder kan jag som du också skriver inte se någon extrem förbrukning.

Intressant läsning om att sportläget ger lägre förbrukning för dig.
Ska nog mäta min kärra med sport kontra ekonomi läget någon gång.
av zäta
Jag har haft mina två bilar i snart 4 år och bensinförbrukningen har varit likadan uinder denna tid.
Det att sportläget på automaten drar mindre bensin trodde jag inte heller men jag läste runt i olika forum efter vad som kunde ge den hela tiden höga bensinförförbukningen på V-70 GLT aut bilen och kunde på olika forum finna indikationer på att det är så med sportläget och har konstaterat det själv efterhand.
Kör man på ekonomiläget drar den ännu mer soppa,,,,,,,,,,,än det jag skrev i tidigare inlägg

zäta
av sj6
tack för denna diskus! Väldigt lärorikt må jag säga!

Men kan denna vara ett alternativ?:

http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo ... a=23_8&w=2

Har kollat 8 ägare bakåt, bara Araber ^^ (nej jag är inte rasse, tyckte det var lite rolig info bara)

Den har inget lån på sig enligt transportstyrelsen, men den äro avställd :???:

Man kan ju inte provköra den när man åker och kollar på den på söndag :(

Tips på vad man ska kolla på dessa?
Klart du kan provköra även om den är avställd. Man behöver ju inte åka på de största vägarna.
Att kontrollera på dessa är väl i mångt och mycket detsamma som på de flesta bilar. Du borde hitta ganska mycket information i detta forumet. Men man ska inte förvänta sig en ny bil. Inte för de pengarna. Klonk i framvagn får man ta, det är bara att fixa med delar från biltema. Problemen jag haft på min V70 XC från -99 har varit bland annat framvagn. Vet inte om det är vanligt, men locket till kylarvätskan var slitet i gängorna och släppte vatten (Trycket sjunker och vattnet dunstar). Startspärren var dålig, förmodligen antennringen, cirka 350 spänn på volvo. Kontrollera ABS´n. Problem med den kan bli långvarigt. Bytte box, givare och kuggkrans på min men felet kvarstod.
av Uninium
sj6 skrev:tack för denna diskus! Väldigt lärorikt må jag säga!

Men kan denna vara ett alternativ?:

http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo ... a=23_8&w=2

Har kollat 8 ägare bakåt, bara Araber ^^ (nej jag är inte rasse, tyckte det var lite rolig info bara)

Den har inget lån på sig enligt transportstyrelsen, men den äro avställd :???:

Man kan ju inte provköra den när man åker och kollar på den på söndag :(

Tips på vad man ska kolla på dessa?

Vad menar dom med långmilare? Den har ju inte rullat långt med dom milen.
Kolla upp lite besiktningar på den där så milen ser bra ut,sen var det ett jävla bra pris
såvida det inte är nå skit med den.
av Krickan
Ser ju ok ut på bilderna.
Vet inte riktigt vad man ska kolla på på just de bilarna, men reagerade på en sak.
Långmilare skriver han, på en bil som är 9 år och ändå inte gått mer än 11-12000 mil.
Dessutom har han inte angett någon exakt mätarställning i texten heller, utan kört med blockets egna variant 11000-12000 mil även där.
Hade nog kollat lite nogrannare på besiktningspapperna, och kollat så att inte mätaren är utbytt nån gång (vet iofs. inte om ställningen lagras i mätaren eller nån annan elektronikbox på dessa) i serviceboken.

Om man slår ut 12000 mil på 9 år så är det 1333 mil om året.
Sen om man räknar 20 mil som lång resa så är det 66 resor (enkel) på ett år. dvs 33 tur och retur resor på totalt 40 mil om året. Tycker onekligen det låter märkligt, och skulle inte gått på hans ord, men det kanske bara är jag :?: :?:
av Krickan
Ok, då kan man ju ställa sig frågan om det verkligen är en långmilare, det var mer det jag tänkte på. Vem kör ungefär 33 eller 66 om man säger 20 mil ToR resor om året med en bil? Vad har de den till de andra 330 eller 300 dagarna på året?
av Uninium
sj6 skrev:Enligt transportstyrelsen så stämmer detta.. 11 nånting var det på mätarställningen för någon vecka sedan..
Ja det står även på deras sida när man kollar upp fordon,men vad visade den för 2år sen?

Har du regnumret så: http://www.bilprovningen.se/externt/ems ... t?openform

Har för mig att man fick bespapper på 3-4 år tillbaka,skickas som PDF till din mail.

Sen kolla upp om gasspjället är bytt på den,då det är elektriska på den där som många haft problem med.

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]