Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
Automat ska du inte ha. Sen tycker jag att du ska försöka få tag i en som har gått under 20 000 mil, det blir inte så mycket dyrare.

En 94a är inga problem bara du kollar så att det inte är så mycket rost, jag har själv en 94a och det är en riktigt bra bil.
En sak vet jag, du ska inte köpa en V70 XC -99 för i runda slängar 40-45000. Jag gjorde det och den åkte in och ut på verkstaden i nästan två månader utan att de fick ordning på ABSén. Detta på säljarens garanti så det kostade mig inget annat än en bil som inte klarade besiktningen och till slut fick körförbud. Dessutom upptäckte jag att den drar tjuvström, batteriet är slut på en eller två nätter. Startspärren krånglade och när det blev varmare upptäckte jag att AC´n inte riktigt klarade 20 grader och uppåt i utetemperatur. En massa skitsaker man borde upptäckt men missade vid köp.
Säljaren ville inte ta tillbaka bilen men erbjöd sig att ordna en ersättningsbil, en motsvarande modell och med samma utrustning. Denna fick jag för tre dagar sedan, en bil i mycket bättre skick och utan lysande varningslampor för ABS eller motorelektronik. Dessutom fick jag fem tusen för besvären som varit.

Igår tändes ABS-lampan i den nya..... Lärdom av detta är att undvika avancerade bilar som nått 10-årsstrecket.

olindh; varför ska man inte ha automat? Det är 2009 och folk åker fortfarande runt och vevar med den där spaken... Jag är övertygad om att så många slarvar med växlingarna eller slarvar med kopplingen att en automatväxlad bil är ett säkrare köp. Dessutom är det rätt skönt att inte behöva tänka på växlandet. För egen del skulle jag inte kunna tänka mig något annat.

Men sj6, varför titta på en bil för drygt tolv tusen om du har en budget på fyrtio tusen?Borde finnas nyare som gått mindre för de pengarna. Tittade efter en 855 förra året, trots priser kring tjugo tusen så såg de flesta bedrövliga ut eller var ruggiga att köra, hur är då inte en från -94 för tolv tusen? Har funderat en del på vad som är bäst; få mil eller ny årsmodell. Jag tror att det inte finns något enkelt svar men bil som är 15 år och gått fem tusen mil, är den bättre än en bil som är 7-8 år men gått över tjugo tusen mil?
av Uninium
Budget på max 40 tusen,skippa 850 och kliv upp till en s70.
Du hittar garanterat en s70 för dom pengarna.Men höjer ett varningens finger ändå
för det,efter 20000mil så kan den kasta in handduken med otur.Hittar du nån som bytt oljan i lådan ett par gånger
så är det ett +

S70 upp till 40tkr: http://www.blocket.se/hela_sverige?q=s7 ... ca=5&md=th

Veckans fynd kanske: http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... m?ca=5&w=3
av Krickan
olindh: Varför ska man inte ha automat?
Skulle gärna vilja höra något argument.
Kör själv en 850 automat, och automat över huvud taget är skönare att köra enl. min åsikt.
av Krickan
Jo, visst drar dom något mer, men det är det värt för att slippa sitta och växla.
Sen skriver du emot dig själv lite tycker jag, "sen så man måste han ha en bil som man kan gasa lite med också"...Då drar ju bilen mer bensin, blir det inte för dyrt då???
Sportläget på dessa lådorna funkar enl. mitt tycke bra, varvar ut riktigt fint och gasar på som den ska.
Tycker inte det finns så många argument för manuell låda. Kommer man upp i väldigt höga effekter på motorn kanske automatlådor är sämre.
Kan inte förstå varför man ska sitta och veva med spaken när det finns alternativ, bensinförbrukningen blir troligen inte högre. Det är min övertygelse att de flesta slarvar med växlingar när det är manuellt. Man kör inte optimalt, så en automat håller på många sätt nere förbrukningen. Dessutom är det nog skonsamt för motorn om det växlas optimalt....
av zäta
Jag vill kommentera antagandet ang bensinförbrukningen automat kontra manuell.
Jag har en V-70 GLT 1998 med aut och en S-70 2.5 T 1998 med manuell låda.

Jag har konstaterat att lägsta bensinförbrukningen med V-70 autmaten får man om man alltid kör på sportläget och då får man vid frugans normala hemmakörning enligt färdddatorn aldrig under 1.1 l/mil .
Notera att hon kör ganska lugnt.
Vid långkörning tex från Göteborg till Stockholm går den ner till ca 0.85 l/mil.
Bilen står alltid i varmgarage vintertid.

Min S-70 2,5 T med manuell går alltid på 0.97 till 0,98 L/mil varken mer eller nindre och jag har försökt att snålköra på långkörning och även gasat på en del.

Jag använder alltid elektrisk motorvärmare vintertid och om jag inte använder den så ökar förbrukningen en del.

Så min slutsat är att automten är TÖRSTIGARE än manuell visseligen är det inte helt samma motor och karross på mina bilar.

Ok det är Gött att åka automat speciellt i bilköer men då blir det ännu mer soppaåtgång,,, :P
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!