- tor 25 jun 2009, 07:37
Först och främst är det viktigt att tänka på att säkerhet inte är lika med Euro NCAP. City Safety (exempelvis) tycker jag är en bättre innovation än en knäkrockkudde. Dessutom är en större bil alltid säkrare än en mindre i en kollision. Titta bara på videon där en 4-stjärnig Q7 formligen krossar en 5-stjärnig Fiat 500.
Men sen har i alla fall inte jag trott att Volvo var världens säkraste bilar längre de senaste åren. Visst, de är "jättesäkra", men många konkurrenter börjar ju med fler krockkuddar osv osv osv. Här ligger Volvo lite efter, oavsett om Volvo vill erkänna det eller ej. Fast Volvo är tillräckligt säkra för mig :D
Sen har jag förundrats en hel del över hur Volvo fortfarande kan ha nyckelavstängning till passagerarkrockkudden som tillval?! Om man nu ska vara ett säkerhetsmärke borde detta givetvis vara standard. Till och med bilar i 100 000-kronorsklassen verkar ju ha nyckelavstängning som standard numera...
Porsche Cayenne Turbo MY06 - Helt fullutrustad
Volvo S60 DRIVe Summum MY11 - Driver Support, Teknikpkt HP, RTI, Backkamera, Elstolar, PDC fram/bak, Spegel m kompass, Hastighetsber. servo, VOC, Laminerade rutor, 18", osv